نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2 گروه ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استاد مدعو مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
امروزه تعداد دو یا چند زبانهها از تعداد افراد تکزبانه بیشتر است. به هنگام تولید گفتار، همۀ واژگانی که یک فرد چندزبانه به زبانهای مختلف میداند در ذهن او فعال میشود؛ لذا فرد به کمک فرایندی شناختی به نام بازداری مانع تولید واژههای ناخواسته میشود. این فرایند بهویژه در زمان گردش (سوئیچ کردن) از یک زبان به زبان دیگر که به آن زبانگردانی گفته میشود، اهمیت بیشتری پیدا میکند. پژوهش حاضر به منظور بررسی بازداری و کنش رمزگردانی در تولید گفتار در فارسیآموزان غیرایرانی چندزبانه انجام گرفت. به این منظور در این پژوهش 20 شرکتکننده زن (15 نفر) و مرد (5نفر) در سه آزمون تکلیف نامیدن، آزمون سایمون و رنگ و جوهر مورد بررسی قرارگرفتند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد رابطۀ معناداری بین بازداری و رمزگردانی در فارسیآموزان غیرایرانی چندزبانه وجود دارد. همچنین و هر چه سن زبانآموز کمتر باشد، بازداری بیشتر یا به عبارتی قویتر اتفاق میافتد. اما جنسیت زبانآموزان با فرایند بازداری ارتباطی ندارد در حالیکه زبان اول ودوم آنها در این فرایند تاثیرگذار است.
کلیدواژهها