بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان بر اساس پارامترهای دستور جهان شمول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران,

چکیده

هدف این پژوهش بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان بر اساس پارامترهای نظریه دستور جهانشمول است. این پژوهش با استفاده از تحلیل نمونه‌های نوشتاری زبان‌آموزان سطوح مبتدی و پیش‌میانی از ملیت‌های مختلف، تلاش می‌کند تا میزان انطباق فعل‌ها با فاعل‌ها را ارزیابی کند. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مشکلات رایج، از جمله ناهمخوانی شخص و شمار، ترتیب نادرست واژگان، و حذف و افزودن نابجای فاعل، اغلب ناشی از انتقال منفی زبان مادری و تفاوت‌های پارامتری میان زبان فارسی و زبان اول زبان‌آموزان است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که زبان‌آموزان بسته به ویژگی‌های دستوری زبان مادری خود، چالش‌های متفاوتی را در فراگیری این مقوله زبانی تجربه می‌کنند. نتایج این پژوهش می‌تواند به بهبود روش‌های آموزش دستور زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان کمک کند و پیشنهادهایی برای طراحی راهبردهای آموزشی مؤثر ارائه دهد. از جمله این پیشنهادها، تأکید بیشتر بر آموزش صریح تطابق فعل و فاعل و استفاده از تمرین‌های مبتنی بر مقایسه میان زبان فارسی و زبان اول فارسی‌آموزان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Chi, Y. & Li, M. (2023). The role of universal grammar in second language acquisition. 2023, International Conference on Education, Management, Economics and Social Science (ICEMESS 2023). Clausius Scientific Press.
Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding: The Pisa Lectures. Dordrecht: Foris
Collins, C. (2004). The agreement parameter. Triggers75, 115-136.
Gass, S. M. (2017). Input, Interaction, and the Second Language Learner (2nd ed.). New York: https://doi.org/10.4324/9781315173252
Holmberg, A. (2010). Parameters in minimalist theory: The case of Scandinavian. Theoretical Linguistics, 36(1), 1-48. https://doi.org/10.1515/thli.2010.001
Karimi, S. (2005). A minimalist approach to scrambling: Evidence from Persian. Mouton de Gruyter.
Kayne, R. S. (2000). Parameters and Universals. Oxford: Oxford University Press.
Mace, J. (2003). Persian Grammar: For Reference and Revision. London: RoutledgeCurzon.
Ritonga, M. E. (2022). The Role in SLA played by Universal Grammar. Journal of Applied Linguistics2(1), 23-29. https://doi.org/10.52622/joal.v2i2.76
Roberts, I. & Holmberg, A. (2005). On the role of parameters in Universal Grammar: A reply to Newmeyer. Organizing grammar: Linguistic studies in honor of Henk van Riemsdijk, 538-553.
Roberts, I. G. (2005). Principles and parameters in a VSO language: A case study in Welsh, Oxford University Press.
Sato, Y. & Karimi, S. (2016). Subject-object asymmetries in Persian argument ellipsis and the anti-agreement theory. Glossa: a journal of general linguistics1(1).
Shang, J. & Cui, S. (2024). Universal Grammar and Universal Grammar’s Influence and Related Theories Concerning Second Language Acquisition. Sch Int J Linguist Lit7(7), 182-186.
Swan, M. & Smith, B. (Eds.). (2001). Learner English: A Teacher’s Guide to Interference and Other Problems (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
White, L. (2003). On the nature of interlanguage representation: Universal grammar in the second language. The handbook of second language acquisition, 18-42.