نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسیآموزان غیرفارسیزبان بر اساس پارامترهای نظریه دستور جهانشمول است. این پژوهش با استفاده از تحلیل نمونههای نوشتاری زبانآموزان سطوح مبتدی و پیشمیانی از ملیتهای مختلف، تلاش میکند تا میزان انطباق فعلها با فاعلها را ارزیابی کند. تحلیل دادهها نشان میدهد که بسیاری از مشکلات رایج، از جمله ناهمخوانی شخص و شمار، ترتیب نادرست واژگان، و حذف و افزودن نابجای فاعل، اغلب ناشی از انتقال منفی زبان مادری و تفاوتهای پارامتری میان زبان فارسی و زبان اول زبانآموزان است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زبانآموزان بسته به ویژگیهای دستوری زبان مادری خود، چالشهای متفاوتی را در فراگیری این مقوله زبانی تجربه میکنند. نتایج این پژوهش میتواند به بهبود روشهای آموزش دستور زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کمک کند و پیشنهادهایی برای طراحی راهبردهای آموزشی مؤثر ارائه دهد. از جمله این پیشنهادها، تأکید بیشتر بر آموزش صریح تطابق فعل و فاعل و استفاده از تمرینهای مبتنی بر مقایسه میان زبان فارسی و زبان اول فارسیآموزان است.
کلیدواژهها
موضوعات