نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد همکار جامعه المصطفی العالمیه موسسه آموزش عالی بنت الهدی و استاد دانشگاه فرهنگیان
2 استادیار گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران.
3 استاد دانشگاه مجازی المصطفی و دبیر آموزش و پرورش قم ناحیه 4
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی آواشناسی است که یکی از بحثهای مهم در رابطه با نظام زبان است. بدین صورت که آواهای زبان هنگامی که تلفظ میشود و به صورت صدا در برقراری ارتباط ظاهر میشود، دارای قوانین و باید و نبایدهای مخصوص به خود است. یکی از این قوانین " فرایند های واجی" است و منظور از آن تغییراتی است که بر روی نوع، محل و تعداد واج ها یا ساختمان هجاهای واژگان زبان اثر میگذارد. گاهی باعث افزایش یک واج یا هجا میشود و گاهی برعکس. گاهی واج ها را در یکدیگر ادغام میکند و گاهی آنها را تبدیل به یکدیگر مینماید. در این مقاله ابتدا با استفاده از منابع مکتوب، داده ها جمع آوری شده است به این صورت که پنج فرایند ابدال، ادغام، حذف، افزایش و قلب را از کتب مختلف استخراج و سپس شاهد مثالهای هر مورد را در زبان محاوره بیان می نماییم که به صورت کلی " نمود فرایندهای واجی" را در زبان محاوره بررسی می نماییم. نتایج پژوهش بیان می کند که فرایندهای واجی در مقولههایی چون حذف، افزایش، قلب، ابدال، ادغام، همگون سازی، و ... ظاهر میشوند. از آنجا که نمود آواها در زبان گفتار و محاوره چشم گیرتر است، لذا فرایندهای واجی نیز در زبان محاوره باید بسی بیشتر از زبان معیار و مکتوب و رسمی باشد.
کلیدواژهها
موضوعات