ارزیابی مجموعه پارسا فارسی عمومی بر اساس بازبینه‌ی ارزیابی منابع آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

2 گروه زبان و ادبیات فارسی،، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.

چکیده

 این پژوهش به ارزیابی مجموعه سه‌جلدی «پارسا فارسی عمومی» منتشرشده به سفارش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در سال 1400 پرداخته است. ارزیابی براساس چهار مقوله شامل «ویژگی‌های فیزیکی و طراحی، مهارت‌های زبانی، موضوع و محتوا و ملاحظات کلی» انجام شد. پایایی بین ارزیاب‌ها تأیید و نتایج براساس آن تحلیل شد. نتایج نشان داد که این مجموعه از نظر طراحی و سازماندهی در سطح متوسط است، هرچند جلد سوم طراحی بهتری نسبت به جلدهای دیگر دارد. مهارت گفتاری در هر سه جلد خیلی خوب ارزیابی شد. در بخش شنیداری جلدهای اول و دوم در سطح خوب بودند، اما جلد سوم به دلیل فقدان فایل صوتی عملکرد ضعیفی داشت. مهارت نوشتاری در تمامی جلدها ضعیف بود و کاستی‌هایی چون نبود آموزش اصول نگارش و فقدان تمرین‌های متنوع مشاهده شد. مهارت خوانداری در جلد سوم با عملکرد خیلی خوب و در جلدهای اول و دوم در سطح متوسط تا نسبتاً خوب ارزیابی شد. از نظر واژگان هر سه جلد عملکرد خوبی داشتند، اما ضعف‌هایی در آوانویسی و یادآوری واژگان وجود داشت. دستور زبان در سطح خوبی قرار داشت، اما مرور مستقیم نکات در درس‌های بعدی مشاهده نشد. تلفظ در جلد اول ضعیف و در جلدهای دوم و سوم خیلی ضعیف بود. از نظر محتوا جلدهای دوم و سوم عملکرد خیلی خوبی داشتند و جلد اول در سطح خوب بود؛ به‌طور کلی این مجموعه در بسیاری از بخش‌ها عملکرد رضایت‌بخشی دارد، اما نیازمند بهبودهایی در مهارت‌های شنیداری، نوشتاری و تلفظ است تا به‌عنوان منبع آموزشی مؤثری در آموزش زبان فارسی به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

خدایی‌مقدم، معصومه؛ کامیابی‌گل، عطیه و شهلا شریفی. (1401). «تحلیل محتوا و مقایسه مجموعه کتاب‌های آموزش نوین زبان فارسی و مجموعه کتاب‌های آموزش فارسی به فارسی با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی‌شده». مجله زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان. سال چهارم، شماره 14. صص: 125-1۷7.
خدایی‌مقدم، معصومه. (1401). طراحی و روایی‌سنجی چک‌لیست بررسی محتوای منابع آموزشی آزفا و به‌کارگیری آن در مقایسه منابع آزفا و زبان انگلیسی. رساله دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی.
رییسی مبارکه، نفیسه. (۱۳۹۹). «ارزیابی محتوای دستوری مجموعه آموزش نوین زبان فارسی». فصلنامه علمی زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا. دوره دوازدهم. شماره 37. صص: ۳۹-۶۸. https://doi.org/10.22051/jlr.2020.27463.1760
طهماسبی، حامد و علی عطاریان. (1402). «بررسی کتاب‌های فارسی عمومی از مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی پارسا براساس نقش‌های هفت‌گانه هلیدی». مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی. سال هشتم. شماره 14. صص: 273ـ303.
کاظمی‌نهاد، رقیه. (1396). تحلیلی بر شاخص‌های گزینش و چینش محتوا در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و آزوفا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد (منتشرنشده). دانشگاه علامه طباطبایی.
معینی، علی‌اصغر و علی فاطمی‌منش. (1402). «ارزیابی محتوای دستور در کتاب پارسا فارسی عمومی (1) در سطح مقدماتی براساس رویکرد دستور آموزشی». مطالعات آموزش زبان فارسی. سال هشتم. شماره 13. صص: 238-283.
مرصوص، فائزه؛ آقاگلزاده، فردوس و عالیه کردزعفرانلو کامبوزیا. (1402). «مقایسه واژه‌های آموزشی مجموعه‌های شیراز و پرفا با تمرکز بر بسامد واژگانی: پژوهشی پیکره‌بنیاد». نشریه علم زبان. شماره 18. صص: 153-180.
وکیلی‌فرد، امیررضا؛ جنتی‌راد، فاطمه؛ رضایی محلاتی، زویا و محمدباقر میرزایی حصاریان. (1400). «ارزیابی منابع آموزشی زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی: واکاوی درسنامه مینا». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. دوره 25. شماره 48. صص: 1-28.
هادی‌زاده، محمدجواد. (1400). «تحلیل و ارزیابی محتوای دستور در دو مجموعه آموزش نوین زبان فارسی و آموزش فارسی به فارسی براساس رویکرد دستور آموزشی». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. دوره شماره 1. صص: 361-386.
Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(1), 1-10.
Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Heinemann.
Hyland, K. (2003). Second language writing. Cambridge University Press.
Fleiss, J.L. (1981). Statistical methods for rates and proportions (2nd) John wiley.
Tojiboyev, I. M. (2022). Strategies and techniques for improving EFL learners’ reading skills. Involta Innovation Scientific Journal, 1(11), 94. https://www.involta.uz.
Pawlak, M. (2020). Grammar learning strategies as a key to mastering second language grammar: A research agenda. Language Teaching, 53(3), 358–370. https://doi.org/10.1017/S0261444819000314.
Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667220
Smith, M. & Turner, J. (2016). The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and the Lexile Framework for Reading. Retrieved from https://metametricsinc.com/wp-content/uploads/2018/01/CEFR_1.pdf
Vandergrift, L. (2007). Recent developments in second and foreign language listening comprehension research. Language Teaching, 40(3), 191-210. https://doi.org/10.1017/S0261444807004338
دوره 10، شماره 19
اسفند 1403
صفحه 79-116
  • تاریخ دریافت: 11 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 آذر 1403