نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 جامعه المصطفی( ص ) العالمیه
2 مدرس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی
چکیده
یکی از ابزارهای مؤثر در آموزش زبان دوم، فیلم و نمایش آن برای زبانآموزان است. رسیدن به برخی از اهداف آموزشی، بدون بهرهگیری از فیلم، بسیار مشکل است یا نیاز به زمانی طولانیتر دارد. این پژوهش می کوشد تا اهداف و تأثیر نمایش فیلمهای آموزشی در آموزش زبان دوم، ابزار و روش های اجرایی آن را بیان کند. اهداف نمایش فیلم را می توان به دو بخش نخستین (اصلی) و فرعی (ضمنی) تقسیم کرد. شکسته شدن قفل شنیداری زبانآموز (درست و سریع شنیدن) و تلفظ درست و کاربرد حرفه ای واژگان و جمله ها (خوب گفتن) اهداف اصلی نمایش فیلم است. از اهداف فرعی این امر نیز می توان به تثبیت آموخته های پیشین، آشنایی با زبان گفتار، آشنایی با اصطلاحات و واژه های جدید، آموزش محتوا، انتقال فرهنگ و آموزه های اخلاقی، ایجاد انگیزه برای یادگیری درس جدید، بالابردن قدرت ضبط و نوشتار و خودآزمایی پیشرفته اشاره کرد. هر وسیله ای (سختافزاری یا نرمافزاری) که بتوان با آن فیلم های گوناگون را با تصویر و صوت مطلوب در اختیار زبانآموز قرار داد، ابزاری آزمایشگاهی است که در قالب هشت روش اجرایی به کار برده میشوند.
کلیدواژهها