نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
تحقیـق حاضـر بـه بررسـی و نقـد کتـاب فارسـی بـه فارسـی اثـر شـکوفه شـهیدی می پـردازد. ایـن کتـاب بـا هـدف تدریـس بـه کسـانی کـه هیـچ گونـه آشـنایی بـا زبـان فارسـی ندارنـد، نوشـته شـده اسـت. درس هـای آن از آمـوزش الفبـا شـروع شـده و بـه آمـوزش چهـار زمـان می پـردازد. ایـن کتـاب بـرای یـک دوره 90 سـاعته طراحـی شـده اسـت. در ایـن کتـاب 85 تمریـن وجـود دارد. 35 تمریـن اولیــۀ کتــاب در درس اول بــرای آمــوزش الفبــا بــه کار رفته انــد و تمرین هــای 36 تــا 85 کتــاب از درس دوم تــا چهاردهــم کتــاب آورده شــده اند. دو درس آخــر کتــاب فاقــد تمریــن اســت. در ایــن پژوهـش برآنیـم کـه بـا تکیـه بـر چارچـوب الیـس ( 2003) بـه نقـد ایـن کتـاب بپردازیـم. با توجـه بـه تحلیل هـای انجـام شـده در قالـب ایـن چارچـوب، می تـوان دریافـت کـه در بیشـتر تمرین هـای ایـن کتـاب شـکل طراحـی تمریـن بـه صـورت تمریـن نوشـتاری اسـت کـه در طـی آن همـۀ زبان آمـوزان یــک فعالیــت مشــترک را انجــام می دهنــد. در ایــن قالــب، تعامــل زبان آمــوزان بــه صــورت کامــا یک طرفــه اســت؛ یعنــی «زبان آمــوز معلــم» در ایــن راســتا نتایــج ایــن بررســی حاکــی از آن اســت کـه با توجـه بـه نـوع تمرین هـای طراحـی شـده در ایـن کتـاب کـه برپایـۀ آمـوزش دسـتور و بـا انجـام مکانیکــی فعالیت هایــی کــه گاهــی نوشــتاری هســتند، شــکل گرفتــه، نمی تــوان ایــن کتــاب را در چارچـوب الیـس ( 2003) کتابـی تلکیف محـور دانسـت و نویسـندگان ایـن کتـاب بـا توجـه بـه شـکل و قالـب آمـوزش طراحـی شـدۀ خـود بیشـتر از روش دسـتور ترجمه اسـتفاده کرده انـد تـا یـک روش ارتباطـی.
کلیدواژهها