دشواری آموزش زمان فعل ها برای زبان آموزان فارسی (با تاکید بر فعل التزامی و لزوم آشنایی با کاربردهای آن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای زبان و ادبیات فارسی، استادیار دانشگاه تربیت معلم

چکیده

یادگیـری‌ زمان‌ هـا‌ در‌ هـر‌ زبانـی‌ یکـی‌ از‌ مهمتریـن‌ بخش‌ هـای‌ دسـتور‌ اسـت.‌ اهمیـت‌ ایـن‌ بخــش‌ در‌ زبان‌ هایــی‌ کــه‌ فعــل‌ صــرف‌ می‌شــود‌ بــه‌ مراتــب‌ بیشــتر‌ اســت؛‌ زیــرا‌ عمومــا‌ً زمــان‌ فعـل‌ بـر‌ شناسـۀ‌ تصریفـی‌ اثرگـذار‌ اسـت‌ و‌ بـه‌وسـیلۀ‌ ایـن‌ شناسـه‌ ها‌ تشـخیص‌ داده‌ می‌شـود.‌ در‌ آمـوزش‌ زبـان‌ فارسـی‌ توجـه‌ بـه‌ سلسـله‌ مراتـب‌ آموزشـی‌ از‌ آسـان‌ بـه‌ سـخت‌ و‌ نیـز‌ توجـه‌ بـه‌ کاربـرد‌ افعـال‌ بسـیار‌ مهـم‌ اسـت.‌ در‌ ایـن‌ میـان،‌ فعـل‌ التزامـی‌ بـه‌ خاطـر‌ سـاختار‌ و‌ کاربردهـای‌ متنوعـش‌ دشـواری‌ بیشـتری‌ دارد.‌ عـلاوه‌ بـر‌ شـکل‌ سـاختاری‌ توجـه‌ بـه‌ ابعـاد‌ معناشـناختی‌ ایـن‌ افعـال‌ کـه‌ فقـط‌ در‌ بافـت‌ و‌ کاربـرد،‌ خـود‌ را‌ نشـان‌ می‌دهـد‌ از‌ مـوارد‌ قابـل‌ توجهـی‌ اسـت‌ کـه‌ تنهــا‌ بــا‌ تمریــن‌ و‌ بافــت‌ شناســی‌ و‌ هــم‌ چنیــن‌ متــون‌ کاربــردی‌ حاصــل‌ می‌شــود.‌ بســیاری‌ از‌ زمان‌ هـا‌ همـراه‌ بـا‌ خـود،‌ کنشـی‌ غیر مسـتقیم‌ دارنـد‌ و‌ توجـه‌ بـه‌ ایـن‌ ظرافت‌ هـای‌ آموزشـی‌ بسـیار‌ مهـم‌ و‌ ضـروری‌ اسـت.‌ ایـن‌ پژوهـش‌ بـا‌ نـگاه‌ بـه‌ زمـان‌ افعـال‌ در‌ زبـان‌ فارسـی‌ بـه‌ چگونگـی‌ آمـوزش‌ فعـل‌ التزامـی‌ و‌ دشـواری‌ آن‌ می‌پـردازد‌ و‌ نیـم‌ نگاهـی‌ بـه‌ متدهـای‌ زبـان‌ فرانسـه‌ بـرای‌ آمـوزش‌ ایـن‌ وجـه‌ دارد.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 04 خرداد 1400
  • تاریخ پذیرش: 04 خرداد 1400