نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
چکیده
مقاله حاضر به بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ادبیات فارسی پایه هفتم شهرستان یزد می پردازد. بدین منظور جامعه آماری در هفت مدرسه این شهرستان شامل: مدیران ( 10 نفر) معلمان پایه هفتم ( 8 نفر) و هم چنین 50 نفر از اولیای دانش آموزان مقطع هفتم می باشد که به صورت روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. در این پژوهش از پرسشنامه 32 گویه محقق ساخته استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده پژوهش درصد فراوانی و روش امتیاز دهی به گویه های پرسشنامه است. پس از محاسبه امتیازات، مواردی که امتیاز بالای 190 را کسب کردند، به عنوان موثرترین عوامل ضعف دانش آموزان در نظر گرفته شدند که به ترتیب عبارتند از: عدم تسلط بعضی از آموزگاران پایه هفتم در تفهیم و تسهیل درس ادبیات فارسی (226)، کیفی بودن نمرات در دوره ابتدایی و کمی شدن آن در کلاس هفتم (222)، کم توجهی به ادبیات فارسی در رسانه ملی (216)، تخصصی نبودن آموزگاران در دوره ابتدایی (206)، عدم رغبت دانش آموزان به درس ادبیات فارسی به علت ندانستن چگونگی روش خواندن (203)، عدم اهمیت به درس ادبیات فارسی در جامعه (200)، عدم وجود مشاور تحصیلی در مدارس (195)، عدم آگاهی اولیا از اهمیت درس ادبیات در زندگی (194) و عدم توجه اولیاء به درس ادبیات فارسی (191).
کلیدواژهها