نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان
2 استاد همکار مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی
چکیده
بررسی علمی و پژوهشی منابع، برنامههای آموزشی و آزمونهای مراکز زبان فارسی از جمله جامعهالمصطفی کمک به رشد و گسترش هرچه بیشتر زبانفارسی در سرتاسر جهان است. مهارت نوشتن یکی از مهم ترین مهارتهای زبانی برای دانشجویانی است که با اهداف دانشگاهی به یادگیری زبان میپردازند بر همین اساس سنجش آن نیز از ارکان اساسی نظام آموزش زبان با اهداف ویژه دانشگاهی است و بخش عمدهای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره گیری از شیوههای معتبر ارزیابی است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با بکارگیری اصول و نظریههای مهم ارزیابی و آزمونهای مهارت نوشتن با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نسل سوم و چهارم آزمونهای مهارت نوشتاری در مرکز جامعهالمصطفی پرداخته شود. جامعهالمصطفی با سابقه حدود چهل ساله در آموزش زبان فارسی دارای پنج نسل متون آموزشی است. نسل سوم و چهارم دارای آزمون های تستی روزانه، آزمون نیمه و پایانی هر کتاب و نوشته پایانی است. ساختار و محتوای آزمون ها مورد بررسی قرار گرفت. آزمونهای نسل سوم و چهارم در سنجش دانش زبانی مانند واژگان، صرف و نحو موفق است اما ناظر به نیازهای ارتباطی زبانآموز نیست. مراحل نوشتن در آن ها رعایت نشده و عدم توجه به مرحله نوشتن کنترل شده در آن مشهود است. آزمون ها بیشتر ناظر به قدرت حافظه است و به خلاقیت، تفکر و توانایی حل مساله توجه چندانی نشده است ساختار سوالات در سطوح مختلف یکی است و این مساله باعث شده تنوع آزمونها و مساله مهم درجه بندی آزمونها نادیده گرفته شود. پایایی آزمونهای نسل سوم و چهارم با روش ضریب آلفای کرونباخ با 60 برگه امتحانی اندازهگیری شد. میانگین سنی زبانآموزان 25 سال است. ضریب پایایی در آزمون تستی روزانه 0.71 و آزمون نیمه 0.74 و آزمون پایانی 0.78 بدست آمد. با توجه به نتایج بدست آمده پایایی آزمونها قابل قبول میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات