نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان
2 کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
چکیده
در میان چهار مهارت اصلی در آموزش، خواندن مهارت مهمی به حساب میآید که نقش زیادی در پیشرفت زبانی و تقویت توانش ارتباطی زبانآموزان دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در یادگیری این مهارت، تهیه و تدوین متنهای مناسب و سطح بندی شده برای خواندن است که علاوه بر اطلاعات زبانی، میتوان اطلاعات مربوط به فرهنگ و اجتماع را نیز به فراگیران آموزش داد. در نظام آموزشی جامعۀ ما در زمینۀ تهیۀ چنین متونی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان چندان کار علمی و اصلی انجام نشده است. پژوهش حاضر میکوشد به کمک رویکرد تهیه و تدوین محتوا، محتوایی منسجم و سطحبندی شده را برای آموزش این مهارت بر اساس قصّههای قرآن ارائه دهد. بدین منظور، ابتدا قصۀ قرآنی به لحاظ کمّی و کیفی و بر اساس فرمول خوانایی مورد تحلیل قرار گرفته است. در گام بعد، بر اساس اصول مرتبط با تهیۀ محتوا و نظریات مرتبط با رویکرد فعالیت محور، به تهیۀ مواد آموزشی برای مهارت خواندن به فراگیران غیرفارسیزبان بزرگسال با سطح زبانی متوسط پرداختهشده است. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد داستانهای قرآنی برای آموزش زبانفارسی ظرفیّت دارند؛ زیرا دارای ویژگیهایی از قبیل واقعی بودن، جذابیت، تنوع و آشنا بودن برای فراگیران هستند که این ویژگیها مطلوب همۀ نظریههای آموزش زبان است. همچنین استفاده از داستانهای قرآنی در آموزش زبان فارسی به بهترین نحو به گسترش فرهنگ اسلامی- ایرانی کمک میکند. همچنین تدوین این داستانها متناسب با سطح توانایی زبانآموزان و استفاده از شاخص خوانایی در زمینۀ تهیه و تدوین مواد درسی میتواند راهگشا باشد.
کلیدواژهها