بررسی بازخورد آموزش حروف اضافۀ ساده (با، به، از، در) به زبان‌‌آموزان غیرایرانی با رویکرد شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری زبانشناسی ، مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان مرکز زبان دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

چکیده

آموزش حروف اضافه، یکی از مباحث چالش‌‌برانگیز در حوزۀ آموزش زبان است. حروف اضافۀ فارسی، به طور کلی به دو دستۀ ساده و مرکب تقسیم می‌شوند. در این پژوهش، آموزش چهار حرف اضافۀ ساده «از، به، با، در» مطالعه و بررسی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی بازخورد‏های زبان‌آموزان خارجی به آموزش این حروف اضافه، با رویکرد شناختی بوده است. دو گروه زبان‌آموز غیرایرانی در این تحقیق شرکت داشته‌اند: گروه اول: گروه شاهد؛ گروه دوم: گروه مداخله. پس از آموزش این حروف به گروه مداخله با رویکرد شناختی و بررسی و تحلیل خطاهای زبان‌آموزان دو گروه در پیش‌‌‌آزمون و پس‌‌آزمون، مشخص شد که عملکرد زبان‌آموزان در سه سطح درک، تشخیص و تولید چهار حرف اضافۀ «از، با، به، در» یکسان نبوده و گروه مداخله، نمرۀ بیشتری از گروه شاهد در پس‌آزمون کسب کرد.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 27 دی 1396
  • تاریخ بازنگری: 05 مهر 1397
  • تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1396