بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی - کارشناس ارزشیابی آموزشی

2 دانشیار زبان شناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مدیر هستۀ پژوهشهای بنیادی برای توسعۀ آموزش زبان فارسی به خارجیان

چکیده

پژوهش حاضر  به بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المهدی وابسته به جامعه‌المصطفیپرداخته و در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که مجموعۀ آموزشی مورد نظر این پژوهش تا چه میزان به مؤلفه‌های آموزش تلفظ توجه داشته‌ است. در این پژوهش دو هدف اصلی دنبال شد: نخست، بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی منتخب. دوم، ارائۀ الگویی مبتنی بر یافته‌های نوین علمی در چارچوب رویکرد تکلیف‌محور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای انجام شد. برای بررسی نحوة آموزش تلفظ در مجموعة آموزشی منتخب، ابتدا رویکردها، اصول، روش‌ها و تکنیک‌های آموزش تلفظ بررسی شد. سپس، سه فهرست وارسی پژوهشگرساخته برای ارزیابی شیو‌های آموزش تلفظ در این مجموعة آموزشی طراحی شد. این سه فهرست وارسی، به ترتیب، میزان بازنمایی رویکردهای بدلی ـ شهودی، تحلیلی ـ زبانی و چارچوب کانینگزورث را ارزیابی ‌کردند. نتایج به‌دست‌آمده از بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی، نشان داد که این مجموعه، بیشترین همسویی را با رویکرد بدلی ـ شهودی و کمترین همسویی را با رویکردهای کانینگزورث و تحلیلی ـ زبانی داشته ‌است. در نهایت، براساس یافته‌های پژوهش، یک طرح پیشنهادی مطابق با رویکرد تکلیف‌محور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1398
  • تاریخ بازنگری: 25 خرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 15 تیر 1398