نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مدرس جامعه المصطفی (ص) العالمیه
چکیده
برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در هر مقطعی و متناسب با هر مطلبی، دستگاه و روش آموزشی خاصی ایجاب می کند. این دستگاه آموزشی با نگاه به نیاز زبان آموز شکل می گیرد. یک روش برای ایجاد انگیزه، کاربرد متون ادبی در کلاس درس برای زبان آموزان است؛ زیرا نثر ادبی، نثر خلاقانه ای در سویه های ساختاری و روایی است. در این بین داستان کوتاه با تکیه بر جنبۀ ارتباطی زبان، موقعیت هایی را می آفریند که هدفی فرهنگی و جامعه شناختی را در کنار آموزش واژگانی و دستوری دنبال می کند. داستان کوتاه ابزار بسیار مناسبی است که جریان فراگیری را به صورت عمیق در زبان آموز ایجاد می کند. بهره گیری از این شیوۀ ارتباطی، سبب می شود که مدرس بتواند به مباحثی فراتر از انتقال آموزه های اطلاعاتی زبان (ساخت ها و اشکال دستوری) بپردازد. در این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی پس از بررسی کلی روش های آموزش زبان به غیرفارسی زبانان به بیان اهمیت بهره گیری از داستان کوتاه می پردازیم. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در فرآیند آموزش زبان به غیرفارسی زبانان، با بهره گیری از ساختار داستان کوتاه در فرآیندی جذاب بدون پیچش های شعری و صورخیال دیگر متون ادبی، می توان عناصر فرهنگی، جامعه شناختی و واژگانی را به زبان آموزان منتقل ساخت.
کلیدواژهها