نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دبیر پژوهش گروه علمی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی العالمیه
2 جامعه المصطفی( ص ) العالمیه
چکیده
روش ارائه محتوا نقش مهمی را در موفقیت نظام آموزشی ایفا میکند. معمولا به دست آوردن نتیجه مطلوب در کمترین زمان و با بهینهترین هزینه و با بهترین روش، سه شاخصۀ منطقی آموزشگاههای زبان برای آموزش زبان است. استفاده از روشهای آموزشی پیشرفته در دنیا یکی از نکات مهمی است که هر روند آموزشی را میتواند در زمان و کیفیت سرعت ببخشد؛ البته لازمه این امر تدوین متون و محتواهای آموزشی متناسب با ساختار اجرایی این روشهاست. در این مقاله بر آنیم که روش آموزشی کتاب چهارم مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفی(ص) قم و تطبیق آن با روشهای قدیمی و جدید را بررسی کنیم. بررسیها نشان میدهد که محتوای روش تدریس این کتاب از جهت اصول روشی، با شیوههای پیشرفته آموزشی که رویکردی ارتباطی دارند همخوانی نداشته و بیشتر براساس اصول و فنون روشهای قدیمیتر مانند دستور ترجمه نگاشته و تدریس میشود. در تدریس براساس این روش، درصدی از نتیجه به تقویت مهارت خواندن میانجامد و پیشرفت خاصی در مهارتهای سه گانه دیگر دیده نمیشود. البته تقویت در سه مهارت دیگر بیشتر به وسیله حضور زبان آموز در محیط و همچنین تمرین روزانه در کلاسهای شفاهی صورت میگیرد، ولی به هر حال این جبران کاستی به وسیله محتوایی غیر از کتاب آموزشی صورت میپذیرد و نقص کتاب آموزشی را جبران نمیکند.
کلیدواژهها