نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 جامعه المصطفی
2 مدرس جامعه المصطفی
چکیده
گاه زبان در کاربرد خود از کلمات و جملات به گونه ای استفاده می کند که از جهان واقعی اطراف گریز میزند. این امر تابع فرایندی است که «فراواقعیت زبانی» نامیده می شود. در زبان فارسی جملات، واژگان و کلماتی وجود دارد که در قالب اسم، فعل و قید، مدلول و ما به ازای خارجی آن تنها در بافت فرهنگی زبان اول معنا مییابد. آموزش این امر برای غیر فارسی زبانان با دشواری هایی همراه است و این دشواری در تدریس واژگان و یا عباراتی که به کمک فرایند بزرگ نمایی (اغراق) یا کوچک نمایی (تخفیف) صورت میگیرد، محسوس تر می شود؛ زیرا امکان آموزش آن بدون توجه به زیرساخت های فرهنگی زبانی مبدأ برای زبان آموز وجود ندارد. این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و به استناد داده های کتابخانه ای و بر مبنای پژوهش های نوین زبانشناختی به طرح مبانی نظری و راهکارهای آموزشی جهت آموزش این نوع جملات در برنامههای فارسی آموزی به غیرفارسی زبانان می پردازد. نتایج، مشخص میسازد که زبان آموز در همۀ سطوح می تواند با کمک فیلم، با بافت فرهنگی زبان مبدأ بهراحتی ارتباط برقرار نماید و با انتخاب فیلم مناسب به راحتی با بافت گفتاری- محاورهای واژگان فراواقعی ارتباط برقرار کند و از نظر موقعیتی به کاربرد مناسب این واژه ها در شرایط مختلف و یا جنسیت و سنین متفاوت به خوبی پی ببرد
کلیدواژهها