بررسی خطاهای پر بسامد استانبولی زبانان در یادگیری و کاربرد حروف اضافة زبان فارسی (مطالعه و تحلیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه آزاد واحد خمین، اراک، ایران

2 استادیار و رئیس گروه زبانشناسی دانشگاه آزاد واحد خمین، اراک، ایران

چکیده

یکی از موضوعات مهم و کاربردی در ‏آموزش زبان فارسی،‏ آموزش حروف، بویژه حروف اضافه است. پژوهش حاضر به بررسی خطاهای پربسامد حروف اضافه در بین فارسی ‏آموزان استانبولی زبانِ مقیم شهر قم در کاربرد و یادگیری زبان فارسی می ‏پردازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی و توصیف به‌عوامل خطاها در کاربرد حروف اضافۀ پربسامد و همچنین آسان ‏کردن یادگیری زبان فارسی است. روش انجام این تحقیق توصیفی تحلیلی و میدانی بوده و داده ‏های آن از طریق برگه ‏های املا، انشا، گفتگو، پایان نامه، امتحان کتبی و نوارهای امتحان شفاهی جمع ‏آوری شده است. این خطاها در بین فارسی آموزان ترک زبان متأثر از زبان مادری و زبان فارسی و شیوه ‏های ‏آموزشی آنهاست. این خطاها به سه دستۀ درون زبانی، بین زبانی و‏ آموزشی تقسیم می‏ شوند. یافته ‏های تحقیق نشان می‏ دهد که هرچه زبان ‏آموز بر زبان مقصد (فارسی) تسلط بیشتری پیدا کند، از تعداد خطاهای وی کاسته می ‏شود. از آنجا‌که تسلط بیشتر به زبان فارسی از راه شناخت خطاها صورت می‌گیرد، مطالعه‌ خطاها امری اجتناب‌‌ناپذیر است. همچنین در فرایند یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم، مطالعه انواع خطاهای زبانی، انتخاب روش‌های تدریس، تهیه و تدوین مطالب درسی و دوره ‏های ‏آموزشی مناسب و نیز انجام تحقیقات مفصل دیگر در این زمینه لازم است.

کلیدواژه‌ها

دوره 7، شماره 12
پاییز و زمستان 1401
اسفند 1401
صفحه 283-318
  • تاریخ دریافت: 15 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 آذر 1401