نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته ی کارشناسی ارشد آزفا، دانشگاه بین المللی امام خمینی ، قزوین، ایران
2 دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
3 دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشیابی مشارکتی بر سطح دانش واژگانی فارسیآموزان غیرایرانی است؛ 52 نفر از فارسیآموزان عربزبان سطح پیشرفته مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. این افراد به دو گروه گواه و گروه آزمایش( گروه خود-ارزیاب و گروه همتا-ارزیاب) تقسیم شدند. یک آزمون واژه بهصورت چهارگزینهای بهعنوان پیشآزمون برگزار شد و آنگاه در گروه گواه، برگهی آزمون توسط پژوهشگر تصحیح گردید. در گروه خود-ارزیاب، برگههای آزمون بههمراه کلید پرسشها و معنای واژگان، در اختیار خود زبانآموزان قرار گرفت تا برگهی خود را تصحیح نمایند. در گروه همتا-ارزیاب، همان روال گروه خود ارزیاب انجام شد، با این تفاوت که در این گروه، برگههای آزمون بهصورت تصادفی در اختیار همکلاسیها جهت تصحیح قرار گرفت. بعد از گذشت دو هفته همان آزمون، بهعنوان پسآزمون مجددا برگزار شد و این بار فقط توسط خود مدرس تصحیح شد و سپس نمرات پیشآزمون و پسآزمون مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی پایایی آزمون از دو روش ضریب کودرریچاردسون و ضریب همبستگی نمرات پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب کودر ریچاردسون در سطح مطلوب 884/0 و میزان همبستگی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون نیز در حد مطلوب و معنیدار 923/0 بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش یعنی گروه خود-ارزیاب و همتا-ارزیاب در پسآزمون در مقایسه با گروه گواه، بهطور معناداری عملکرد بهتری داشتند و همچنین عملکرد گروه خود-ارزیاب در مقایسه با گروه همتا- ارزیاب، عملکرد بهتری داشته است. همچنین، میتوان استدلال کرد که خود-ارزیابی و همتا-ارزیابی، بهعنوان ابزارهای ارزیابی و جایگزین، به زبانآموزان کمک میکنند که مستقل باشند و تکنیکهایی برای یادگیریشان فراهم میآورد. بنابراین مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میتوانند علاوه بر روشهای سنتی ارزشیابی، بهمنظور افزایش توانش زبانی از ارزشیابیهای مشارکتی نیز استفاده نمایند.
کلیدواژهها