The application of Shahnameh in Persian language teaching based on the integration of Halliday and Preston's theory

Document Type : Research Paper

Authors

1 Humanities dept, Farhangian University,Tehran, Iran

2 Linguistics dept, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.

3 Linguistic dept, Payam Nur Universityt; Tehran, Iran.

Abstract

Teaching Persian is important because it familiarizes learners with the lifestyle and thoughts of its great figures. Optimal education is based on applied research. Ferdowsi is the god of Persian speech, so Shahnameh can also be used in teaching non-Persian speakers the language and understand and appreciate its literary delights.The lyrical discourses of Shahnameh have been chosen because the soul and soul of the language learner are delighted by the romances in this epic work, and then, they have been introduced in a methodical and scientific way in teaching different levels of the aforementioned books. This research shows that these discourses can be used at the beginning, middle and advanced levels of learning, due to the correspondence of the verbs used in the verses with the verbs of the various processes of Halliday's theory in the field of meanings.And because it incorporates elements of Preston's theory of linguistic interaction, it is also effective in increasing the level of learning.

Keywords

Main Subjects

خبرگزاری ایلنا. (1402). قابل دسترس در: https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1437416.
خدادادیان، مهدی. (1403). «رویکرد مدرسان به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق متون ادبی دارای ویژگی فرهنگی». فصلنامة علمی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا. سال شانزدهم. شمارة 52. صص. 217-183.
سلطانی، سید علی‌اصغر. (1397). قدرت، گفتمان و زبان. چاپ ششم. تهران. نشر نی.
فردوسی، ابوالقاسم. (1398). شاهنامه بر اساس نسخه چاپ مسکو. چاپ پنجم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
قبول، احسان. (1396). آموزش نوین زبان فارسی. جلد اول. چاپ هفتم. مشهد: نشر یاسین.
--------- (1397). آموزش نوین زبان فارسی. جلد دوم. چاپ هفتم. مشهد: نشر یاسین.
--------- (1397). آموزش نوین زبان فارسی. جلد سوم. چاپ پنجم. مشهد: نشر یاسین.
--------- (1392). آموزش نوین زبان فارسی. جلد چهارم. چاپ اول. مشهد: نشر یاسین.
--------- (1394). آموزش نوین زبان فارسی. جلد پنجم. چاپ اول. مشهد: نشر یاسین.
کالر، جاناتان. (1388). در جستجوی نشانه‌ها. ترجمه صدقی و امراللهی. ویرایش فرزان سجودی. چاپ اول. تهران: نشر قلم.
لازار، گیلیان. (1380). ادبیات و اموزش زبان. ﺗﺮﺟﻤه محمد غضنفری. تهران: سمت.
مهاجر، مهران و محمد نبوی. (1376). به‌سوی زبان‌شناسی شعر: رهیافتی نقش‌گرا. تهران: مرکز
صالحی، فاطمه. (1386). «علم معانی و دستور نقش‌گرای هلیدی». کتاب ماه ادبیات. شماره 8 (پیاپی122). صص: 32ـ41.
غضنفری مقدم، صالحه؛ یاحقی، محمدجعفر؛ پیش‌قدم، رضا و شیما ابراهیمی. (1400). «دوگانه‌های واژگانی در شاهنامه فردوسی و کاربرد آن در آموزش زبان فارسی». فصلنامه زبان پژوهی. سال سیزدهم. شمارة 39. صص: 117-142.
نوروزی، مونا. (1401). «تأثیر نقش یادگیری شاهنامه فردوسی بر آموزه‌های ایرانی-اسلامی دانش آموزان دوره ابتدائی». نخستین همایش ملی فرهنگ و هنر اسلامی. بندرعباس. https://civilica.com/doc/1679596
وکیلی فرد، امیررضا و محمد تقی‌راد. (1400). «آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان: نگرش مدرسان درباره به‌کارگیری متون ادبی». مجلد علمی مطالعات زبانی و بلاغی. سال 21. شمارة 12. صص: 253-262.
Bloor, T. & M. Bloor (1997). The Functional Analysis of English. A Halliday Approach. London: Arnold.
Halliday, M. A. K. & C. Mathieson (2004). An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold Publishers Ltd.
Halliday, M. A. K. (1985) An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold.
Preston, D. R. (1989). Sociolinguistics and second language acquisition. Oxford: Basil Blackwell.
Simpson, P. (2004). Stylistics: A Resources Book for student. London: Routledge.
Thompson, G. (2004). Introducing Functional Grammar. New York: Amold.
 
  • Receive Date: 04 May 2025
  • Revise Date: 09 August 2025
  • Accept Date: 02 September 2025