Investigating the Impact of Blended Learning Models on the Satisfaction and Progress of Persian Language Learners in Acquiring Practical Persian Vocabulary

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages , Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Department School of Medical Education and Learning Technologies , Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

Abstract

The present study evaluated the effect of three blended learning models (flipped classroom, station rotation, and enriched virtual) on the satisfaction and progress of Persian learners in learning vocabulary in use in online environments. A quasi-experimental pretest–posttest design with independent groups was employed, involving 45 beginner-level Persian learners of Iraqi nationality at the Hayat al-Nufous Institute. Participants were selected through convenience and purposive sampling and were equally assigned to three groups. Data collection instruments included a vocabulary in use test, and the standardized Online Student Satisfaction Survey (Bolliger & Halupa, 2012). The data were analyzed using descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey’s post hoc test, and effect size calculation. The results indicated that all three models led to significant improvement in vocabulary learning; however, the station rotation model, with the highest posttest mean score (M = 21.80) and the greatest level of satisfaction (M = 88.5), outperformed the other models. ANOVA confirmed a statistically significant difference between groups in the satisfaction variable, with a large effect size (η² = 0.344). In contrast, differences in vocabulary learning progress among the groups were small and nonsignificant. Overall, the findings suggest that the interactive and step-based design of the station rotation model not only enhances learners’ satisfaction but also contributes to improvement in learning Persian vocabulary in use in online settings.

Keywords

Main Subjects

زارعی‌زوارکی، اسماعیل. (1398). «طراحی و اعتباریابی مدل یادگیری تلفیقی با تأکید بر فنّاوری‌های دیجیتال برای دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه». فصلنامۀ روان شناسی افراد استثنایی. دوره نهم. شماره 34. صص: 51-78.
صحرائی، رضامراد؛ احمدی قادر، شهناز؛ مرصوص، فائزه و لیلا بنفشه. (۱۳۹۶). «آموزش کاربردی واژه1». تهران: انتشارات آزفا (وابسته به بنیاد سعدی).
صحرائی، رضامراد و فائزه مرصوص. (1395). استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
عباسی‌کسانی، حامد و غلامرضا شمس مورکانی. (1397). «رشد فناوری، تغییر یادگیری». فصلنامۀ رشد فنّاوری. دوره چهاردهم. شماره 54. صص: 17ـ25.
عباسی‌کسانی، حامد؛ مهری، داریوش؛ محجوب، حسن و عبدالله وثوقی. (1400). «عوامل مؤثر بر به کارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی». فصلنامۀ آموزش در علوم انتظامی. دوره نهم. شماره1. صص: 119-148.
مظلوم اردکانی، مهناز؛ منصوری، سیروس و علی محمد اخوت. (1397). «شناسایی و سطح بندی عوامل مؤثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد». مجلۀ مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره سیزدهم. شماره 3. صص: 194-208.
میرمقتدایی، زهره سادات و سلیمان احمدی. (1398). «اثربخشی یادگیری ترکیبی حوزه آموزش پزشکی: تبیین ابعاد و مؤلفه‌ها براساس تجارب ذینفعان». فصلنامۀ توسعۀ آموزش در علوم پزشکی. دوره دوازدهم. شماره 33. صص: 33-42.
Anthony Jr, B., Kamaludin, A., Romli, A., Raffei, A. F. M., Nincarean A/L Eh Phon, D., Abdullah, A. ... & Baba, S. (2019). Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Education and Information Technologies, 24(6), 3433-3466.
Bolliger, D. U. & Halupa, C. (2012). Student perceptions of satisfaction and anxiety in an online doctoral program. Distance Education33(1), 81-98.
Cidral, W., Aparicio, M., & Oliveira, T. (2020). Students’ long-term orientation role in e-learning success: A Brazilian study. Heliyon, 6(12), e05639.
Dwiyogo, W. D. (2014). [Needs analysis for the development of a blended learning design model (PBBL) to improve problem-solving learning outcomes]. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 21(1), 71–78.
  • Receive Date: 28 August 2025
  • Revise Date: 03 September 2025
  • Accept Date: 08 September 2025