An Analysis of the Reading Content of the Parsa and Parfa Textbook Collection Based on Neil Anderson's Concept

Document Type : Research Paper

Authors

1 AZFA Graduate of EmM khomeini Interrnational University of Qazvin Persian Language Teacher Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Linguistics and AZFA, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University (IKIU), Qazvin.

Abstract

Reading is one of the essential needs for Persian language learners and the most important source of input for acquiring the Persian language. According to various studies, those who read more tend to write better and speak more fluently. There are different methods and programs for teaching and strengthening reading skills, the best and most up-to-date of which is Neil Anderson’s model (1994–1999). The present research analyzes the reading content of the *Parsa* and *Parfa* textbook series based on Neil Anderson’s model. This study is descriptive-analytical and has been conducted through library research. In this study, the reading texts of the *Parfa* and *Parsa* series were examined and analyzed in tables based on Anderson’s principles. The findings of the study on these two series revealed that the reading texts most frequently utilized three principles: vocabulary development (*Parfa* with a total frequency of 197, *Parsa* 224), comprehension instruction (*Parfa* with a total frequency of 83, *Parsa* 91), and prior knowledge activation (*Parfa* with a total frequency of 36, *Parsa* 21). However, the authors of these series did not employ the other three principles: reading fluency development, strategy verification, and progress assessment. The objective of this research is to examine the strengths and weaknesses of these textbooks in order to facilitate a more effective teaching of Persian reading skills to non-native speakers, particularly students studying in Iran. Another goal of this study is to contribute to the academic enhancement of Persian language teaching materials for non-native learners. Keywords: Analysis, Reading, Model, Anderson, Textbook, Persian Language.

Keywords

Main Subjects

اکبری شلدره، فریدون، حاجیان، فردوس و قاسم پور مقدم، حسین (اعضای گروه تالیف)،(13٩8) کتاب فارسی پایه اول، تهران، شرکت افست.
ذوالفقاری‌، حسن‌ و همکاران. (١٣٨٧). فارسی‌ بیاموزیم‌. چاپ سوم.تهران: انتشارات مدرسه‌.
شورای‌ مؤلفان. (١٣٩٠). فارسی‌ پنجم‌ دبستان: بخوانیم‌. تهران: اداره ی‌ کل‌ّ چاپ و توزیع‌ کتابهای‌ درسی‌.
صحرایی، رضا مراد و منیره شهباز‌. 1391. تحلیل محتوایی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان برپایه انگاره نیل اندرسون. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان،1، 2، 1391، ص 1-30.
صفارمقدم، احمد. (١٣٨٦). مجموعه‌ی‌ زبان فارسی‌. چاپ اول. تهران: شورای‌ گسترش زبان و ادبیات فارسی‌ و پژوهشگاه علوم انسانی‌ و مطالعات فرهنگی‌.
غفاری، محمدعلی. 1390‌. آموزش خواندن بر اساس الگوی آموزشی نیل اندرسون و تأثیر آن بر درک مطلب ‌زبان‌آموزان غیرفارسی زبان سطح پیشرفته. پایان نامه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی، نقد زبان و ادبیات خارجی، ص،1-15.
غنچه پور، موسی و همکاران.1400. تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی بر پایه رویکرد خواندن فعال اندرسون. نهمین کنفرانس بین المللی مطالعات زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ، 14،19،ص99-1.
کرمانی، معصومه و همکاران.1393.استفاده از رویکرد خواندن فعال در تدوین محتوای آموزشی جهت آموزش مهارت خواندن فارسی به دانشجویان غیرایرانی سطح متوسط دانشگاه مجازی المصطفی(ص). مجموعه مقالات اولین همایش آزفا،جلد دوم، ص 144-167.
کولی وندی، احمد وهمکاران.1395.مجموعه‌‌ی درس نامه ی پارسا‌. قم: نشر المصطفی.
موسوی، مهتاب و همکاران.1994 تدوین محتوای خواندن متون بازرگانی برای فارسی آموزان سطح متوسط در چارچوب اندرسون و بر اساس چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی. مطالعات آموزش زبان فارسی، 2،4، ص11-35.
میردهقان، مهین ناز، نگار داورى اردکانی، طاهره عبداللهی پارسا. 1392. رویکردتکلیف‌ محور و انگاره‌ی اندرسون بر درک متون اسلامی، پژوهش نامه ی تأثیر آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، ص117-.142-1398
مجموعه‌‌ی درس نامه ی پرفا. تهران:نگارستان اندیشه.
Anderson, N. J. (1994). “Developing Active Readers: A Pedagogical Framework for the Second Language Reading Class” System, 22: 177-194.
Anderson, N. J. (1999). Exploring Second Language Reading: Issues and Strategies. Canada:
Cunningsworth, A. (1995), Choosing your Course Book, Oxford: Heinemann Oxford. “Developing An English Language Textbook Evaluation Checklist”, Contemporary Issues In Education Research, 4 (6): 21-28.
Garinger, D. (2003). “Textbook evaluation”, [online]. Available from: http://www.teflwebj.org/v1n3/v1n3.html [last accessed on 2003-02-24].
Grabe, (1991).  “Current  Developments  in  Second-Language  Reading  Research”
Grabe, E. & Low, E. L. (2002). Durational variability in speech and the rhythm class hypothesis. In C. Gussenhoven & N. Warner (Eds.), Papers in Laboratory Phonology 7 (pp. 515-546). Cambridge: Cambridge University Press.
Garner DM, Olmstead MP, Bohr Y. Garfinkel PE. The Eating Attitudes Test: Psychometric features and clinical correlates. Psychol Med. 1982;
Levine, A. and T. Reves. (1990). "Does the Method of Vocabulary Presentation Make a Difference?", TESL Canada Journal, 8: 37-52
Mukundan, J., Hajimohammadi, R. & V. Nimehchisalem (2011).
Nation, I. S. P. (1990). Teaching and Learning Vocabulary. Newbury House, Mass. “Developing An English Language Textbook Evaluation Checklist”, Contemporary Issues In Education Research, 4 (6): 21-28.
Richards, J. C. (2001). The role of textbooks in a language program. Retrieved November. 12 (2), 1-6. [Online]< http://aaboori.mshdiau.ac.ir/FavouriteSubjects/role-of-textbooks.pdf
Strategies: Issues in Assessment, Instruction and Evaluation, (pp. 121-139). San Diego: CA, Academic Press Inc.
Winograd, P. & Hare, V. C. (1988). “Direct Instruction of Reading Comprehension Strategies: The Nature of Teacher Explanation” in C. E. Weinstein, E. T. Goetz & P. Alexander (eds.), Learning and Study.
Nation, I. S. P. (1990). Teaching and Learning Vocabulary. Newbury House, Mass.
Levine, A. and T. Reves. (1990). "Does the Method of Vocabulary Presentation Make a Difference?", TESL Canada Journal, 8: 37-52.
 
  • Receive Date: 19 July 2025
  • Revise Date: 09 August 2025
  • Accept Date: 09 September 2025