Evaluation of Mina 1 based on a compilation of McDonough model and Cunningsworth

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Language, Ahlul Bayt International University, Tehran, Iran.

2 Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

3 Department of Persian Language and Literature, Department of Language, Ahlul Bayt International University, Tehran, Iran.

Abstract

Textbooks are one of the most important components of any language learning course. Considering their key role in the development of language learners, their content and quality are also very important. Therefore, the language teacher should check the features of each textbook and choose the required content according to the needs of the course and language learners. Reviewing and criticizing coursebooks is considered a neglected sub-branch of applied linguistics, which aims to review textbooks as cultural-educational products that convey important meanings through their content and form. Interdisciplinary and multidisciplinary investigations can show how textual and visual or audio materials in textbooks represent people, places, languages, and culture, and can also shape learners' understanding and perspective on the above. Mina's book collection is one of the Persian language teaching books that are used in various centers. In this research, we intend to critically examine the first edition of the first book of the series, in order to understand its characteristics and its strengths and weaknesses, first of all, to help the authors in the process of editing and revising new editions and to clarify the contents that are left out. We also intend to help Persian language teachers in choosing the appropriate content for language learners. The potential authors of educational books can also take advantage of this kind of research to write useful books.

Keywords

Main Subjects


تقوی، محمد و محمدجواد هادی‌‌زاده. (1393). «آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بر پایة رویکرد داستان‌‌گویی با تکیه بر داستان‌های مثنوی». پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی. دوره چهارم. شماره 2، پاییز و زمستان. صص: 317ـ340.
خویینی، عصمت؛ پارسانسب، محمد و ناصر کرمانی. (1399). «نقد مجموعه فارسی بیاموزیم».پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی.سال بیستم. شماره 4 (پیاپی80). صص: 151-174.
رئیسی مبارکه، نفیسه. (1399). «ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب‌های آموزش نوین زبان فارسی». زبان پژوهی. دوره دوازدهم، شماره 37. صص: 39-68.
رشیدی، ناصر و محسن راغ‌‌نژاد. (1393). «ارزیابی محتوایی کتاب‌های زبان فارسی (درس‌های پایه و پایتخت ایران) در چارچوب طبقه‌بندی تجدیدنظرشده بلوم». علم زبان. سال دوم. شماره 3. صص: 83ـ105.
رضایی، والی و آمنه کوراوند. (1393). «ارزیابی دستور آموزشی در کتاب‏های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان». پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. دوره سوم. شماره 3. صص: 117ـ141.
زارع خورمیزی، ساناز. (1401). تحلیل و ارزیابی مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی «مینا» بر مبنای شاخص‌ها و معیارهای کانینگزورث. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
طالبی، مروارید و رضامراد صحرایی. (1396). «بازنمایی نقش‏ها و مفاهیم زبان در دو مجموعه آموزشی فارسی بیاموزیم و زبان فارسی». جستارهای زبانی. دوره هشتم. شماره 1. صص: 127ـ153.
کیاشمشکی، لیلا و رضامراد صحرایی. (1397). «ارزیابی مجموعه آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخص‌های کانینگزورث». زبان‌‌پژوهی. سال دهم. شماره 27. صص: 147ـ169.
صحرایی، رضامراد و مینا حامدی. (1401). «ارزیابی عناصر بصری مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی مینا در چارچوب مدل کِرِس و ون‌لیووِن».فنّاوری‌های آموزشی در یادگیری. سال پنجم. شماره 16. صص: 123-149. .doi: 10.22054/jti.2023.69998.1354
صحرایی، رضامراد؛ غریبی، افسانه؛ ملکی، داود؛ صادقی، سمانه؛ شهباز، منیره و مریم سلطانی. (1398). مینا (1). تهران: بنیاد سعدی، انتشارات بین‌المللی آزفا.
وکیلی‌‌فرد، امیررضا؛ جنتی‌‌راد، فاطمه؛ رضایی محلاتی، رؤیا و محمدباقر میرزایی حصاریان. (1400). «ارزیابی منابع آموزشی زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی: واکاوی درسنامة مینا». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. دوره 25. شماره 48. صص: 1ـ25.
ولی‌‌پور، رؤیا و مونا ولی‌‌پور. (1399). «بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب‌های ‌آزفا؛ بررسی موردی: مینا (۱) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (۱)». پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. دوره نهم. شماره1 (پیاپی 19). صص: 107-128.
یاسمی، کلثوم و فردوس آقاگلزاده. (1395). «تحلیل گفتمان انتقادی کتاب امریکن انگلیش فایل با استفاده از مدل وندایک». مطالعات، فرهنگ- ارتباطات. سال هفدهم. شماره 34. صص: 184ـ205.
Bojanic, B. B. & Topalov, J. P. (2016). Textbook in the EFL Classroom: Defining Assessing and Analyzing. Collection of the Faculty of Philosophy XLVI.
Charles, M. & Pecorari, D. (2016). Introducing English for academic purposes.
Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann.
McDonough, J. & Ch. Shaw (2003). Materials and Methods in ELT: A Teacher’s Guide, 3Nd , United Kingdom: Blackwell Publishing.
McGrath (2002). Materials Evaluation and Design for Language Teaching. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Miekley, J. (2005). ESL textbook evaluation checklist. The Reading Matrix, 5 (2). Retrieved from http://www.readingmatrix.com/archives/archives_vol5_no2.html.
Mukundan, J. and T. Ahour (2010): A review of textbook evaluation checklists across four decades. In B. Tomlinson and H. Masuhara (eds) Research for Materials Development in Language Learning – Evidence for Best Practice. London: Continuum International Publishing Group, 336–52
Nunan, D. (2003). Practical English language teaching. New York: McGraw-Hill/ Contemporary.
Pourhassan Moghaddam, M. (2015). A Critical Analysis of International ELT Textbooks Based on CDA Methodology. Journal of Novel Applied Science, 4 (9): 1019-1024.
Prabhu, N.S. (1987). Second Language Pedagogy. Oxford: Oxford University Press (pp. 94-95).