A Study and analysis of AZFA instructors' opinions on the AZFA curriculum and textbooks: A narrative research approach

Document Type : Research Paper

Author

Teaching Persian Language and Literature Department, Shahid Mofateh Faculty, Farhangiyan University, Tehran, Iran.

Abstract

Narrative research is a qualitative research method that seeks to discover the personal narratives and experiences of individuals. Narrative is also our lived experience of life and includes various types such as biography, life history, oral history, etc. The aim of this research is to examine and analyze the narratives of instructors about teaching Persian (AZFA) about AZFA program and textbooks. The method is descriptive-analytical and its approach is pedagogical. The statistical population is AZFA teachers and the sample size included 20 of them. The data collection tool was a semi-structured questionnaire that was analyzed through coding. The research findings show that teachers paid more attention to situation-based and multimedia programs and books, they believed in the use of theory, program, model and pattern in the field of pedagogy, and considered the main problems of existing programs and books to be unnatural language, stereotyping, and incompatibility with the level of language learners. Their suggested topics, from beginner to advanced levels, did not have a specific order or logic, and they had the same opinion on how to apply the four language skills separate or integrated.

Keywords

Main Subjects

آسابرگر، آرتور. (1933م). روایت در فرهنگ عامیانه. رسانه و زندگی روزمره. ترجمه محمدرضا لیراوی (1380). تهران: کانون اندیشۀ اداره کل پژوهش‌های سیما.
اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: انتشارات فردا.
انوشه، حسن. (1376). دانشنامۀ ادب فارسی. جلد دوم. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
اسماعیل‌لو، صدیقه. (1389). چگونه داستان بنویسیم. تهران: موسسه انتشارات نگاه.
باغچه‌بان، ثمین. (1382). چهره‌‌هایی از پدرم. تهران: نشره قطره.
بیشاب، لئونارد. (1922م). درس‌‌هایی دربارۀ داستان‌نویسی. ترجمه محسن سلیمانی (1378). تهران: انتشارات سوره.
بی‌‌نیاز، فتح‌الله. (1394). درآمدی بر داستان‌‌نویسی و روایت‌‌نویسی با اشاره‌‌ای موجز به آسیب‌‌شناسی رمان و داستان کوتاه در ایران، تهران: نشر افراز.
حسینقلی‌‌زاده، رضوان، حبیبی، لیلا و مرضیه عالی. (1389). «روش‌‌شناسی نظریۀ پایه‌‌ور با تأکید بر مطالعات سازمانی». فصلنامۀ راهبرد. سال نوزدهم. شمارۀ 54، صص: 257-277.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1353). فرار از مدرسه؛ درباره زندگی و اندیشه ابوحامد غزالی. تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
سیدحسینی، رضا. (1384). مکتب‌‌های ادبی. جلد دوم. تهران: انتشارات نگاه.
عطاران، محمد. (1395). پژوهش روایی: اصول و مراحل. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
لاجوردی، حبیب. (1396). خاطرات محمد علی مجتهدی. تهران: نشر بازتاب نگار.
مهدی‌پور عمرانی، روح الله. (1378). اصول داستان‌نویسی. تهران: انتشارات تیرگان.
میرصادقی، جمال. (1394). عناصر داستان. تهران: نشر سخن.
نعمتیان، ساره، نوغانی‌دخت بهمنی، محسن و احمدرضا اصغرپور ماسوله. (1385). «چستی و چرایی روش روایت». سومین کنفرانس جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، Socioconf.com
Cressweel, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches, SAGE Publication.
Creswell, John W. (2016). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data. Pearson Education. Inc.
Deissinger, Thomas. (2004). Apprenticeship Systems in England and Germany: decline and Survival, Cedefop Panorama Series ; 103, S. 28-45.
Merritt, R.D.(2008). Student internship, EBSCO Research Starters. EBSCO publishing Inc.
 
  • Receive Date: 25 September 2025
  • Revise Date: 27 September 2025
  • Accept Date: 01 October 2025