ابطحی، مهدی و خدادادیان، مهدی. (1395). «تأثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم، مطالعه میدانی بر روی فارسیآموزان چینی تک زبانه و دوزبانه». پژوهشهای زبانشناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان). دوره هشتم. شماره 1. صص: 71-89.
                                                                                                                احمدزاده اهری، لیلا؛ پورمحمد گلو، پریسا؛ هاشمی، تورج و ماشینچی عباسی، نعیمه. (1391). «اثر بافت بر رمزگردانی و یادآوری اطلاعات کلامی». مجموعه مقالات چهارمین کنگره انجمن روانشناسی ایران. صص: 73-77.
                                                                                                                ادیبنیا، فائزه و اکبری چرمهینی، صغری. (1399). «مقایسۀ بازداری شناختی در دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه». جستارهای زبانی. دوره یازدهم. شماره ۴. صص: 1-23.
                                                                                                                استانبرگ، دنی. (1382). درآمدی بر روانشناسی زبان. ترجمه ارسلان گلفام. تهران: انتشارات سمت.
                                                                                                                بامشادی، پارسا و داوری اردکانی، نگار. (1398). «رمزگردانی و ارتباط آن با دیگر پدیدههای حاصل از برخورد زبانی». پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. دوره نهم. شماره 1. صص: 25-52.
                                                                                                                بصیری، هدی. (1398). «دوزبانگی و کدگردانی در میان زنان معاود مقیم تهران». برگرفته از وبگاه سازمان انسانشناسی و فرهنگ: 
https://anthropologyandculture.com/ دوزبانگی-و-کدگردانی-در-میان-زنان-معاود/ (20/05/1403).
                                                                                                                 تازیکی، مصطفی؛ علیزاده، حمید؛ حکیمیراد، الهام؛ فرخی، نورعلی و مقدس، علیرضا. (1394). «مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی». تازههای علوم شناختی. دوره هفدهم. شماره 4. صص: 65-86.
                                                                                                                تدین چهارطاق، نفیسه؛ فریدونی، جاوید و صیادی، حجت. (1398). «بررسی پدیده رمزگردانی از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی: مطالعه گفتار روزمره دانش اموزان مقطع متوسطه شهرستان ارومیه». مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران. دوره هفتم. شماره 4. صص: 21-23.
                                                                                                                تقیزاده، هادی؛ سلطانی، اماناله؛ منظری توکلی، حمداله و زینالدین میمند، زهرا. (1396). «نقش کارکردهای اجرایی حافظه فعال دیداری-فضایی و بازداری پاسخ در عملکرد توانشهای ذهنی تئوری ذهن در کودکان هفت تا دوازده سال مقطع ابتدائی». شناخت اجتماعی. دوره ششم. شماره 2. صص: 136-149.
                                                                                                                جویبار، بهاره؛ هادیان، بهرام و واعظ دلیلی، مهدی. (1401). «تأثیر رمزگردانی بر صحت، روانی و پیچیدگی گفتار فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم». 
افقهای زبان. دوره ششم. شماره2 (پیاپی 12). صص: 65-80. 
https://doi.org/22051/lghor.2021.34089.1407
                                                                                                                 حیدری، عبدالحسین؛ سمایی، مهدی؛ عطاری، لطیف و روحی، افسر. (1392). «دلایل رمزگردانی زبانی معلمان در کلاسهای ابتدائی مناطق دوزبانه ترکی آذری ـ فارسی». نوآوریهای آموزشی. دوره دوازدهم. شماره 3. صص: 110-124.
                                                                                                                خرمآبادی، راضیه؛ سپهری شاملو، زهره؛ صالحی فدردی، جواد و بیگدلی، ایماناله. (1397). «مدل ساختاری کارکردهای اجرایی در روابط فرازناشویی با بررسی نقش میانجی خودکنترلی». روانشناسی شناختی. دوره ششم. شماره 1. صص: 46-57.
                                                                                                                خسروی، زهره و سلطانزاد، زهرا. (1386). «مقایسه میانگین زمان صرفشده در دو نوع بازیابی (کلامی-تصویری) از حافظه بلندمدت و مقایسه میانگین زمان دو رمزگردانی (کلامی-تصویری)». مجموعه مقالات سومین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران. جهاد دانشگاهی. واحد البرز (تربیت معلم). صص: 52-57.
                                                                                                                داوسون، پگ و کوئیر ریچارد. (1393). کارکردهای اجرایی در کودکان و نوجوانان. ترجمه احمد عابدی؛ بیتا آگاهی؛ سالار فرامرزی؛ علیاکبر ابراهیمی و منیر بهروز. اصفهان: انتشارات نوشته.
                                                                                                                دهقان قجور، زهرا. (1396). بازداری و کنش زبانگردانی در تولید گفتار در فارسی آموزان غیرایرانی دو زبانه. رسالۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین.
                                                                                                                ذوقی پایدار، محمدرضا و یوسفی، نسرین. (1401). «بررسی و مقایسه انعطافپذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ در دانشجویان دوزبانه و تکزبانه دختر و پسر». روانشناسی شناختی. دوره دهم. شماره 4. صص: 90-101.
                                                                                                                رسولی گروی، فخری و خانبابازاده، کیومرث. (1393). «تأثیر دوزبانگی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ترکمن». مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی. دانشگاه تربیت مدرس. صص: 209-217.
                                                                                                                رفیعخواه، محسن؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ مهاجرانی، محمد و نودهئی، خدیجه. (1395). «ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی آزمون بشرا (بخش بازداری شناختی). 
پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. دوره ششم. شماره2 (پیاپی11). صص: 1ـ14. 
https://doi.org/10.22108/cbs.2016.20990
                                                                                                                 زارع، حسین؛ مرادی، کبری؛ قاضی، شیرین؛ صفری، نوشآفرین و لطفی، راضیه. (1393). «مقایسه توجه انتخابی بین بیماران افسرده، وسواسی، اضطرابی و افراد عادی». فصلنامه یافته. دوره شانزدهم. شماره3. صص: 62-69.
                                                                                                                زنگنه، ثریا؛ زارع، امین و مرادی، محمود. (1399). «بررسی رابطه بین مهارتهای چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. 
بازیابی دانش و نظامهای معنایی. دوره هفتم. شماره 24. صص: 75-109. 
https://doi.org/10.22054/jks.2020.54979.1364
                                                                                                                 سلطانیکوهبنانی، سکینه؛ زارعنژاد، سمیه؛ سلطانیکوهبنانی، محمدحسین و اباذری، کبری. (1397). «بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نقایص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی». 
روانشناسی افراد استثنائی. دوره هشتم. شماره 30. صص: 19-45. 
https://doi.org/10.22054/jpe.2018.9209
                                                                                                                 سعیدی، زری و آریان پویا، مهسا. (1394). «تحلیلی بر فرایند رمزگردانی در گویشوران دوزبانه از منظر متغیرهای بافت و گفتار، سن و جنسیت». 
علم زبان. دوره سوم. شماره 5. صص: 141-165. 
https://doi.org/10.22054/ls.2016.7523
                                                                                                                 سورگی، سیروس؛ گودرزی، یاسمن؛ شبیب اصل، نادره و قربانی، مرتضی. (1400). «اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. مجله علمی پژوهان. دوره نوزدهم. شماره 5. صص: 43-50.
                                                                                                                عبدالمحمدی، کریم؛ غدیری صورمانآبادی، فرهاد؛ علیزاده، حمید؛ خدایی، رقیه و نوروزی، ساناز. (1398). «مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان نارس و کودکان عادی». مجله علوم پزشکی خراسان شمالی. دوره یازدهم. شماره 2. صص: 92-97.
                                                                                                                علینژاد، محسن؛ صباحی، پرویز؛ کارگربرزی، حمید و مبین، میثم. (1397). «اثربخشی تقویت حافظه کلامی بر بازداری شناختی». مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. دوره پنجم. شماره 6. صص: 34-42.
                                                                                                                غفارثمر، رضا. (1398). مبانی جامعهشناسی زبان. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
                                                                                                                فیروزی، ستاره؛ ابراهیمی قوام، صغری و درتاج، فریبرز. (1390). «مقایسه کارکردهای اجرایی بر پایه اضطراب امتحان دانشآموزان پایه پنجم ابتدائی». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. دوره دوازدهم. شماره 1. صص: 76-85.
                                                                                                                قربانی، نجیمه و جباری، سوسن. (1397). «تأثیر آموزش نظریه ذهن بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری». 
روانشناسی افراد استثنائی. دوره هشتم. شماره 31. صص: 237-259. 
https://doi.org/10.22054/jpe.2019.34845.1832
                                                                                                                 گلستانیفرد، مونا؛ نیکوگفتار، منصوره و شمس اسفندآباد، حسن (1395). «مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانشآموزان دوزبانه و تک زبانه». شناخت اجتماعی. دوره پنجم. شماره 1. صص: 52-67.
                                                                                                                مساواتیآذر، پریسا؛ کیامنش، علیرضا و احدی، حسن. (1395). «نقش کارکردهای توجهی اجرایی حافظه فعال در عملکرد ریاضیات». پژوهشهای نوین روانشناختی. دوره یازدهم. شماره 42. صص: 193-210.
                                                                                                                مفتون، پرویز و امجدیپرور، علیرضا. (1401). «رمزگردانی در کلاسهای زبان انگلیسی در ایران».
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد. دوره اول. شماره 1. صص: 15-31. 
https://doi.org/10.22034/jls.2023.60798
                                                                                                                 نوریان، ندا؛ قدیری، فرهاد؛ یاعلی، رسول و رجبی، حمید. (1400). «تأثیر تکلیف دوگانه حرکتی شناختی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اضافه وزن». 
مطالعات روانشناسی ورزشی. دوره دهم. شماره 36. صص: 123-144. 
https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9025.1976
                                                                                                                 یعقوبنژاد، ساجد و حسنزاده، سعید. (1394). «نقش زبان و کارکردهای اجرایی در رشد نظریه ذهن کودکان ناشنوا». نشریه تعلیم و تربیت استثنائی. دوره پانزدهم. شماره 2. صص: 13-22.
                                                                                                                یوسفی، رحیم؛ سلیمانی، مهران و غضنفریان پور، سمیرا. (1396). «مقایسه توجه انتخابی و نیمرخ هوشی در نوجوانان دوزبانه و تک زبانه». مجله آرشیو توانبخشی. دوره هجدهم. شماره 4. صص: 278-287.
                                                                                                                Abdolmohammadi, K., Ghadiri Sourman Abadi, F., Alizadeh, H., Khodaei, R., Norouzi, S. (2019). Comparison of Executive Functions in Preterm and Normal Children. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 11(2) :92-97. [In Persian].
                                                                                                                Abtahi, M. & Khodadadian, M. (2017). The Effect of Bilingualism on the Third Language Learning: A Case Study of the Monolingual and Bilingual Chinese Persian Learners. Journal of Researches in Linguistics, 8(1), 71-88. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22108/jrl.2017.21262
                                                                                                                 Adibnia, F. & Akbari Chermahini, S. (2020). Comparison of Cognitive Inhibition in Monolingual and Bilingual Students. LRR; 11 (4) :1-23. [In Persian].
                                                                                                                Ahmadzadeh Ahari, , Pourmohammad Galo, P., Hashemi, T. & Mashinchi Abbasi, N. (2012). Effects of context on codeswitching and recall of verbal information. In Proceeding of the 4th Congress of the Iranian Psychological Association. 73-77. [In Persian].
                                                                                                                Alinezhad, M., Sabahi, P., Kargarbarzi, H. & Mobin, M. (2019). The Effectiveness of Working Memory improving on cognitive restraint. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 5(6), 34-42. [In Persian].
                                                                                                                Bahari, N. & Dost Mohammadi, Y. (2023). Multisensory Learning and Vocabulary Retention: An Emotioncy-Based Study with the Stroop Task. Journal of Cognition, Emotion & Education, 1(1), 58-76.
                                                                                                                Bamshadi, P. & Davari Ardakani, N. (2019). Code-Switching and Its Relationship to Other Language Contact Phenomena. 
Journal of Foreign Language Research, 
9(1), 25-52. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22059/jflr.2019.250069.459
                                                                                                                 Basiri, H. (2018). Bilingualism and code switching among women living in Tehran. [In Persian]. Retrieved from Anthropology and culture Organization Website:
                                                                                                                Cushen, P.J. & Wiley, J. (2011). “Aha! Voila! Eureka! Bilingualism and insightful problem solving.” Journal of Learning and Individual Differences. 21(4), 458- 462.
                                                                                                                Dehghan Ghojur, Z. (2018). Inhibitory control and language switching performance in bilingual non-iranian persian speech production (Master’s thesis). Imam Khomeini International University. Qazvin, Iran. [In Persian].
                                                                                                                Diaz, M.A. (2006). Activation and inhibition control mechanism in a bilingual brain on optimality theory modelling (Master’s thesis). University van Amsterdam. Amsterdam, Netherland.
                                                                                                                Dawson, P. & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: a practical guide to assessment and intervention (1st ed.). translated by Abedi, A., Agahi, B., Faramarzi, S., Ebrahimi, A.A., & Behrouz, M. Ispahan: Neveshte publications. [In Persian].
                                                                                                                Firouzi, , Ebrahimighavam, S. & Dortaj, F. (2011). Comparison of executive functions based on test anxiety in the fifth-grade elementary students. Knowledge and research in applied psychology. 12 (1), 76-85. [In Persian].
                                                                                                                Ghafar Samar, R. (2019). Sociolinguistics: An Introduction (2nd ed.). Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian].
                                                                                                                Ghorbani, N. & Jabbari, S. (2019). The Effect of Training Theory of Mind on Executive Function of Boy Students with Learning Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals. 8(31), 237-259. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22054/jpe.2019.34845.1832
                                                                                                                 Golestani Fard, M., Nikoogoftar M. & Shams Esfandabad, H. (2016). A Comparison of Executive Functionsand Memory in Bilingual and Mono lingual Students. Social Cognition. 5(1), 52-67. [In Persian].
                                                                                                                Heidari, A., Sam’i, M., Attri, L. & Ruhi, A. (2013). Reasons for teachers code-switching at primary school classes of bilingual Turkish-Persian districts. Journal of Educational Innovations, 12(3), 110-124. [In Persian].
                                                                                                                Hofweber, J. (2014). The impact of code switching on bilinguals’ executive control functions. Language studies working papers. Vol. 6, 29-42.
                                                                                                                Hofweber, J., Marinis, T. & Treffers-Daller, J. (2016). Effect of dense code switching on executive control. Linguistic approaches to bilingualism. 6(5), 648-667.
                                                                                                                Jouibar, B., Hadian, B. & Vaez Dalili, M. (2022). The Effect of Code-switching on EFL Learners’ Speaking Accuracy, Fluency and Complexity. Journal of Language Horizons, 6(2), 65-80. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22051/lghor.2021.34089.1407
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Khorram Abadi, R., Sepehri Shamloo, Z., Salehi Fadardi, J. & Bigdeli, I. (2018). Structural model of executive function and extramarital relationship with mediating role of self-control. Journal of Cognitive Psychology. Vol. 6, No. 1, 46-57. [In Persian].
                                                                                                                Khosravi, & Soltanzad, Z. (2007). Comparison of the average time spent in two types of retrieval (visual-verbal) from long-term memory and comparison of the average time of two codeswitching (visual-verbal). In Proceeding of The 3rd Iran Neuropsychology Symposium, Jahad Daneshgahi (ACECR), Alborz Branch (Teacher Education. 52-57.
                                                                                                                Koch, I., Gade, M., Schuch, S. & Philipp, A. (2010). The role of inhibition in task switching: A review. Psychonomic bulletin and review. 17(1), 1-14.
                                                                                                                Kroll, J., Bobb, S., Misra, M. & Guo, T. (2008). Language selection in bilingual speech: Evidence for inhibitory process. Acta psygologica. 128(3), 416-30.
                                                                                                                Lai, G. & O’Brian, B. (2020). Examining language switching and cognitive control through the adaptive control hypothesis, Frontiers in Psychology, volume 11, 1-21.
                                                                                                                Liu, C., Yang, C., Jiao, L., Schwieter, J., Sun, X. & Wang, R. (2019). Training in language switching facilities bilinguals’ monitoring and inhibitory control. Frontiers in psychology. Volume 10, 1-13.
                                                                                                                Maftoon, P. & Amjadiparvar, A. (2023). Teachers' Code-Switching in EFL Classes in Iran: Deficiency or Asset? Journal of Linguistic Studies: Theory and Practice. 1(1), 15-31. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22034/jls.2023.60798
                                                                                                                 Mosavati Azar, P., Kiamanesh, A. & Ahadi, H. (2016). Role of executive attentional executive function of working memory in mathematical performances. Journal of Modern Psychological Researches. 11(42), 193-210. [In Persian].
                                                                                                                Meuter, R. & Alport, A. (1999). Bilingual languages switching in naming: Asymmetrical costs of language selection. Journal of memory and languages. 40-25.
                                                                                                                Nourian, N., Ghadiri, F., Yaali, R. & Rajabi, H. (2021). Effect of Motor- Cognitive Dual Task on Executive Functions in Overweight Elderly. Sport Psychology Studies. 10(36), 123-144. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9025.1976
                                                                                                                 Paap, K., Mason, L. & Andres-Jefferson, R. (2021). Predictions about cognitive consequences of language switching on executive functioning inspired by the adaptive control hypothesis fail more often than not. Brain sciences. 11(9),1217, 1-33.
                                                                                                                Rafikhah, M., Arjmandnia, A. A., Mohajerani, M. & Nodehi, K. (2016). Construction, Normalization, and Validation of Boshra Test (Cognitive Inhibition Assessment). Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 6(2), 1-14. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22108/cbs.2016.20990
                                                                                                                 Rasouli Geravi, F. & 
Khanbabazadeh, K. (2013). The effect of bilingualism on the academic achievement of Turkman students. In Proceeding of The First Persian language teaching conference: Tarbiat Modares University, 209-217. [In Persian].
                                                                                                                 Richards, J. & Schmidt, R. (1985). Dictionary of language teaching and applied linguistics. Longman.
                                                                                                                Rossi, E., Dussias,P., Diaz, M., von Hell, j. & Newman, S. (2021). Neural signatures of inhibitory control in intra-sentential code-switching: Evidence from, fMRI. Journal of neurolinguistics.
                                                                                                                Simonis, R. (2018). The effects of multilingualism on executive processing (Master’s thesis). Stockholm University, Stockholm, Sweden.
                                                                                                                Saeedi, Z. & Arianpouya, M. (2016). Investigating Bilingual Speakers" Code-switching Phenomenon from the Standpoints of Speech Context, Age and Gender Variants. Language Science, 3(5), 164-141. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22054/ls.2016.7523
                                                                                                                 Soltani Kouh Banani, S., Zarenezhad, S., Soltani Kouh Banani, M. H. & Abazari, K. (2018). Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. 
Psychology of Exceptional Individuals, 
8(30), 19-45. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22054/jpe.2018.9209
                                                                                                                 Soorgi, S., Godarzi, Y., Shabib Asl, N. & Ghorbani M. (2021). The Effectiveness of Executive Function Training on Students' Academic Vitality and Academic Performance. Pajouhan Scientific Journal.19 (5), 43-50. [In Persian].
                                                                                                                Steinberg, D. (2003). An Introduction to Psycholinguistics. Golfam, A. Tehran: SAMT. [In Persian].
                                                                                                                Taziki, Alizadeh H., Hakimirad E. & Moghaddas, A. (2016). The Comparison of Executive Functions in Children Residing in Orphanage and Those in Normal Conditions. Advances in Cognitive Sciences, 17 (4) :63-70. [In Persian].
                                                                                                                Tadayyon Chahartaq, N., Fereidoni, J. & Sayyadi, H. (2019). Frequency and Direction of Code Switching among High-School Students in Urmia: A Comparative Study. Journal of Westerrn Iranian Languages and Dialects, Vol. 7, Issue 4, 21-32. [In Persian].
                                                                                                                Taghizadeh, H., Soltani, A., Manzar Tavakoli, H. & ZaynDin Meymand, Z. (2018). The Role of Executive Function, Working Memory and Response Inhibition with Mental Competence Theory of Mind in Children 7 to 12 Years of Primary School. Social Cognition, 6(2), 125-142. [In Persian].
                                                                                                                Yaghoobnezhad, S. & Hasanzadeh, S. (2015). Investigate role of language and executive function in theory of mind development in deaf children. Journal of exceptional education. 15(2), 13-22. [In Persian].
                                                                                                                Yousefi, R., Soleymani, M. & Ghazanfariyanpour, S. (2018). Comparison of selective attention and intelligence profile in bilingual and monolingual adolescents. Archives of Rehabilitation journal. 18(4), 278-287. [In Persian].
                                                                                                                Zangeneh, S., Zare, A. & Moradi, M. (2020). Studying the Relationship between Multilingual Skills and Information Behavior of Postgraduate Students of Razi University. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 7(24), 75-109. [In Persian]. 
https://doi.org/10.22054/jks.2020.54979.1364
                                                                                                                 Zare, H., Moradi, K., Ghazi, S., Safari, N. & Lotfi, R. (2015). A comparison of selective attention among depressed patients, obsessive anxious and normal individuals. Yafte: quarterly research journal, 16 (3) :62-69. [In Persian].
                                                                                                                Zhu, J. & Sowman, P. (2020). Whole-language and item-specific inhibition in bilingual language switching: The role of domain-general inhibitory control. Brain sciences, 10(8), 517, 1-38.
                                                                                                                Zoghi Paydar, M. & Yousefi, N. (2023). Investigating cognitive flexibility, selective attention and response inhibition based on gender and language. Journal of Cognitive Psychology, 10(4), 90-101. [In Persian].