Studying and teaching the preposition "Ba" within the framework of cognitive semantics

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Persian Language Literature, Al-Mustafa Open University, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.

2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Department at Al-Mustafa Open University, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

Abstract

Classical methods have not been able to provide a suitable solution in the field of learning and teaching Persian prepositions correctly to language learners and solve their problems; therefore, they have not contributed much to the meaningful and meaningful learning of prepositions. "Ba" is one of the most widely used prepositions in Persian that also accepts other roles, including adjective adverbs and the role of adverbs. The present study seeks to present an educational lesson plan based on the cognitive semantics perspective, in accordance with the theory of domains and visual schemas, to teach and learn the different meanings of the Persian preposition "Ba" for non-Persian speakers. This educational approach is an attempt to complement contemporary semantic theories and, in addition, it also considers the structure of the functional role of language in connection with meaning. Therefore, first, based on Tyler's criteria and the primary meaning and different meanings of this preposition, it has been identified and then the sentences and phrases that contained this preposition in non-Persian speakers' textbooks have been examined. The proposed teaching method is a combined text and image model (with the help of PowerPoint and posters) to teach the semantic structure of this preposition with regard to its central meaning and other meanings. The research findings show that the use of images containing the sensory and perceptual experiences of Persian learners can establish a meaningful connection between their new and previous knowledge. The process of this research and its results have suggested effective solutions for teaching and learning this preposition in a lasting way.

Keywords

Main Subjects

استاجی، اعظم. (1386). «پیدایش حروف اضافه از نام اندام‎های بدن». مجله دستور. شماره 3، صص: 40-51.
افخمی، علی و زهرا اصغری. (1391). «چگونگی اشتقاق مفاهیم غیرمکانی از مفهوم مکانی حرف اضافه (در) در حوزه معناشناسی‎شناختی و براساس نظریه LCCM». مجله زبان‌پژوهی. سال چهارم. شماره 7. صص: 27ـ48.
راسخ‎مهند، محمد. (1389). «بررسی معنای حرف اضافه مکانی فرهنگ سخن براساس معنی‎شناسی شناختی». مجله ادب‌پژوهی. شمارۀ 14. صص: 49ـ66.
رضایی، حسن. (1382). استعاره در زبان فارسی براساس زبان‌شناسی‎شناختی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. گروه زبان‌شناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اصفهان.
زاهدی، کیوان و عاطفه زیارتی محمدی. (1390). «شبکه معنایی حرف اضافه فارسی (از) در چارچوب معناشناسی شناختی». مجله تازههای علوم شناختی. دوره سیزدهم. شمارۀ 1. صص: 67ـ80.
گلفام، ارسلان و فاطمه یوسفی‎راد. (1388). «رویکرد معناشناسی شناختی به حروف اضافه مکانی زبان فارسی از منظر آموزشی: مطالعه موردی حرف اضافه (در)». نشریه پژوهش ادبیات جهان. شمارۀ 56. صص: 177-179.
گیررتس، دیرک. (1393). نظریههای معنی شناسی واژگانی. ترجمه کوروش صفوی. تهران: علمی.
نقی‎زاده، محسن. (1384). مقایسه حروف اضافه مکانی در فارسی و انگلیسی براساس معناشناسی‎شناختی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. گروه زبان‌شناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه اصفهان.
یوسفی‎راد، فاطمه. (1382). بررسی استعاره زمان در زبان فارسی در چارچوب معناشناسی‎ شناختی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
------------. (1387). بررسی شناختی زبان فارسی با نگاهی ویژه به حروف اضافه مکانی. رساله دکتری. دانشکده ادبیّات و علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
Johnson, M. (1987). The Body in the mind, The Bodily Basis of meaning, imagination and Reason, Chicago: The University of Chicago press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual Lakoff, G. & Johnson, M. (1980), 2003. Metaphors we live by. Chicago: The Univresity of Chicago, system. Cognitive science, 4,195-208.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1987). The metaphorical logic of rape. Metaphore and Symbol, 2 (1), 73-79.
Langacker, R. W. (1998). Conceptualization, symbolization and grammar. The new psychology of language: Cognitive and functional approaches to language structure, 1, 1-40.
Song, X. (2013). A Cognitive Linguistics Approach to teaching English prepositions. PH. D Dissertation University of Koblenz. Landau Germany.
Tyler, A. & Evans, V. (2003). The semantics of English prepositions, spatial scenes, embodied meaning and cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Receive Date: 12 October 2025
  • Revise Date: 23 October 2025
  • Accept Date: 01 November 2025