A Comparative and Character-Oriented Evaluation of the Stories of the First High School Persian Books Based on William Glaser's Choice Theory

Document Type : Research Paper

Author

Faculty of Persian Language and Literature, Farhangian University, Zahedan, Iran.

Abstract

The present research was conducted with the aim of evaluating and analyzing the story characters of the first high school Persian books based on William Glaser's choice theory in the five areas of students' needs according to the mentioned theory. The method of information analyzing was in a qualitative-inferential way, the library method was used for collecting information, and the population included the first high school Persian books, i.e. seventh, eighth and ninth grades. According to the choice theory, human beings are evoked by five basic needs: survival, love and belonging, power, freedom, and enjoyment; and all their behaviors show their efforts to fulfill needs and resolve the conflict between them. Glaser believes what is called mental illness in traditional psychiatry is an inappropriate choice, and a choice of ineffective and insufficient behavior by which a person wants to satisfy his/her needs, and as a result, it can be easily controlled and treated. For this reason, the selection, organization, and compilation of content to satisfy these needs, in every curriculum and for all age groups, especially children and teenagers, should be intelligent, purposeful and taking into account the present, status and needs of the audience. The results showed that in the stories of the first intermediate books, the need for love and belonging was in a higher priority than the other four needs, and then, each of the needs for survival and freedom were also in the second priority with a total of 9 characters. After that, the need for enjoyment with 8 characters and finally the need for power with 5 characters were prioritized, and as a result of the analysis and interpretation of the data and statistical findings of the research, it was clear that the stories in the first high school Persian books were well chosen and compiled according to William Glaser's choice theory, and were suitable for the audience of this age group, his/her present and status.

Keywords


آچاک، ایوب. (1401)، «نقش تربیتی ادبیات در کودک و نوجوان». هفتمین کنگره ملی فرهنگ و ادبیات فارسی. فراز اندیشان بوعلی سینا، همدان. ص39-49.
براهیمی، نسترن. (1387). «بررسی تأثیر آموزش انتخاب و کنترل گلاسر بر آزار عاطفه زوجین در شهر اصفهان». پایان نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی احمد احمدی. اصفهان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
بخارایی، مخصوص. (1385).«بررسی تثایر مشاوره گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی زنانه خانه‌دار منطقة 5 تهران». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی فریده عامری. تهران: دانشگاه الزهرا.
پشت‌دار، علی‌محمد. (1376). قصه‌گویی و نمایش خالق تهران: انتشارات پیام نور.
راضی مرادی، محمد. اعتمادی، احمد. نعیم‌آبادی، الهام. (1389).«اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر با دانش‌آموزان قربانی قلدری، به‌منظور افزایش توان مقابله با رفتارهای قلدرانه». فصلنامه علمی مطالعات روان‌شناختی دانشگاه الزهرا تهران. سال پنجم. شماره4. صص:11-28.
شارف، ریچارد اس. (1390). نظریه مشاوره و روان‌درمانی. ترجمة مهرداد فیروز بخت. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
شیلینگ، لوئیس. (1390). نظریه‌های مشاوره (دیدگاههای مشاوره). ترجمة سیده خدیجه آرین. تهران: اطلاعات.
فرخ‌زاد، طناز. (1391). «بررسی مقایسه‌ای و رابطة بین سه نوع فاصلة سنی بین زوجین، پنج نیاز اساسی گلاسر و سازگاری زناشویی». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی مهرانگیز شعاع کاظمی. تهران: دانشگاه الزهرا.
گروه مؤلفان. (1397). فارسی پایه هفتم متوسطه. چاپ ششم. تهران: انتشارات درسی وزارت آموزش و پرورش.
گروه مؤلفان. (1397). فارسی پایه هشتم متوسطه. چاپ چهارم. تهران: انتشارات درسی وزارت آموزش و پرورش.
گروه مؤلفان. (1397). فارسی پایه نهم متوسطه. چاپ پنجم. تهران: انتشارات درسی وزارت آموزش و پرورش.
گلاسر، ویلیام. (2001). واقعیت درمانی. ترجمة محمد هوشمند ویژه. تهران: انتشارات خجسته.
گلاسر، ویلیام. (1998). نظریة انتخاب؛ روان‌شناسی نوین آزادی شخصی. ترجمة مهرداد فیروز بخت. تهران: نشر رسا.
گلاسر، ویلیام. (2016). هر دانش‌آموزی می‌تواند موفق شود. ترجمة مهرداد فیروز بخت. تهران: نشر رسا.
میرزابیگی، علی. (1370). نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان. تهران: مدرسه برهان.
یاراحمدی، حدیث. (1390). «تحلیل شخصیت در داستان رضا امیرخانی». پایان نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی نسرین فلاح. رفسنجان: دانشگاه ولی عصر(عج).
Coles, R. (1986). The call of stories: Teaching and the moral imagination. Boston: Houghton Mifflin.
Glasser, William. (1985). Control theory. Newyork: Harper & Row.
Glasser, W (1985). Choice Theory: A New Explanation of How We Control Our Lives, New York: Harper & Row.
Glasser, W (1990). The Basic Concepts of Reality Theraphy. Canoga Park, Ca: Institute for Reality Theraphy.
Glasser, W. (1998).Choice Therapy: A new Psychology of Personal Fredom. New York : Harper Collins.