2
کارشناس ارشد کلام، مدرس مرکز آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی جامعه المطفی العالمیه
چکیده
نوشتن مهارتی تولیدی است که دشواریها و چالشهایی جدی دارد. سؤال مهم تحقیق این است که چگونه زبان آموزان میتوانند مهارت نوشتن را از همان ابتدا فرا بگیرند؟ در برخی از آموزشگاهها به نوشتن در سطوح پایه زبانآموزان توجه نکرده، بلکه آنها را از نوشتن منع کردهاند و به مهارتهای دیگر آموزشی پرداختهاند. چالش دیگر در مهارت نوشتن، آن است که طرحی از نوشتن در این سطوح ارائه نشده و هیچ فعالیت و مهارتی برای کسب مهارت نوشتن در سطح پایه در برنامۀ آموزشی نیست و گاهی تنها به دادن موضوع و درخواست یک انشا خاتمه مییابد و استاد، تنها نقش ارزیاب متن را ایفا میکند. یکی دیگر از چالشهای نوشتن، نبودن متون متناسب با سطح پایه (از ساده به مشکل) است که اساتید نوشتن را در فرایند آموزش دچار سردرگمی میکند. یکی از راهحلهای تقویت نوشتن در این سطح، توجه به نیاز زبانآموزان در دوران زبانآموزی و بعد از آن است؛ بدین منظور کلاس فرایند محور با آموزش مهارتهای لازم، زبانآموزان را در رسیدن به نیازهای واقعی خود کمک خواهد کرد. در این مقاله با بهرهگیری از روش تکلیف محور، طرحی را جهت فرایند نوشتن تبیین کردهایم که در سطح پایه شامل آموزش، تمرین و تکلیف، کارگاه تولید محصول، ارزیابی و دستور است.
فاطمی منش, علی و مرجانی, رسول . (1399). طراحی فرایند نوشتن در سطح پایه با بهره گیری از رویکرد تکلیف محور در ﭼﺎرﭼﻮب روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ. مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 4(7), 80-102.
MLA
فاطمی منش, علی , و مرجانی, رسول . "طراحی فرایند نوشتن در سطح پایه با بهره گیری از رویکرد تکلیف محور در ﭼﺎرﭼﻮب روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ", مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 4, 7, 1399, 80-102.
HARVARD
فاطمی منش, علی, مرجانی, رسول. (1399). 'طراحی فرایند نوشتن در سطح پایه با بهره گیری از رویکرد تکلیف محور در ﭼﺎرﭼﻮب روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ', مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 4(7), pp. 80-102.
CHICAGO
علی فاطمی منش و رسول مرجانی, "طراحی فرایند نوشتن در سطح پایه با بهره گیری از رویکرد تکلیف محور در ﭼﺎرﭼﻮب روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ," مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 4 7 (1399): 80-102,
VANCOUVER
فاطمی منش, علی, مرجانی, رسول. طراحی فرایند نوشتن در سطح پایه با بهره گیری از رویکرد تکلیف محور در ﭼﺎرﭼﻮب روﯾﮑﺮد ارﺗﺒﺎﻃﯽ. مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 1399; 4(7): 80-102.