لزوم الگوگیری از کتاب «فارسی بخوانیم اول دبستان» برای آموزش الفبا به غیرفارسی‌زبانان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه لرستان. ایران. خرم آباد

چکیده

آموزش به‌طورکلی در دنیای امروز مسئله مهمی محسوب می‌شود و همه کشورهای دنیا به دنبال یافتن روش‌های علمی برای آموزش باکیفیت و مفید هستند. یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها در جوامع امروزی، آموزش زبان است. کشورهای جهان به دنبال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند و ایران نیز خارج از این مقوله قرار نمی‌گیرد و با توجه به شرایط خاص استراتژیک و ویژگی‌های برجسته فرهنگی، ادبی، علمی و گردشگری مورد توجه جوامع دیگر قرار گرفته است و هرساله مردمان بسیاری به دنبال آموختن زبان فارسی برای برقراری ارتباط بهتر و مؤثرتر هستند. این مسئله سبب می‌شود آموزش زبان به غیرفارسی‌زبانان اهمیت و برجستگی بیشتری پیدا کند و محققان به دنبال یافتن روش‌های بهتر برای آموزش این زبان باشند. در آموزش الفبا دو روش سنتی و نوین (فونیکس) وجود دارد؛ پژوهش حاضر به دنبال معرفی روش نوین (روش فونیکس) برای آموزش الفبای فارسی به غیرفارسی‌زبانان است و با معرفی برخی از کتب برجسته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و همچنین مقایسه آنها با کتاب فارسی بخوانیم اول ابتدایی مشخص می‌شود که روش نوین کتاب فارسی اول ابتدایی (روش فونیکس) برای آموزش الفبای فارسی به غیرفارسی‌زبانان از روش سنتی مفیدتر خواهد بود. روش سنتی آموزش الفبا حتی برای فارسی‌زبانان نیز دشوار و کم اثر بوده است و بازخوردهای استفاده از روش نوین کتاب فارسی اول ابتدایی از اثر بخشی بهتر این روش حکایت می‌کند.

کلیدواژه‌ها