1
دانشجوی دکتری آزفا دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2
استاد گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
اهمیت مفهوم درونداد به طور گسترده در حوزههای مختلف زباندومآموزی شناخته شده است. تحقیقات زیادی به منظور بررسی نحوۀ پردازش درونداد، ویژگیهای مختلف تسهیلکنندۀ درونداد و کارآمدی آموزشهایی که مستقیماً درونداد را دستکاری میکنند، انجام شده است. در میان این حوزههای پژوهشی مرتبط با درونداد، لازم است تا در ابتدا ماهیت پردازش درونداد را درک کنیم. به همین دلیل، هدف از انجام پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، بررسی دو اصل مهم (اصل اولین اسم و اصل دوم احتمال رخداد) طبق مدل پردازش درونداد ونپتن (2015) در فارسیآموزان سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته است. در این پژوهش در پی آنیم تا بدانیم این دو اصل به چه میزان پردازش درونداد را در 30 فارسیآموز سطح میانی، فوق میانی و پیشرفته با ملیتهای مختلف که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند، تبیین میکند. به دلیل عدم دسترسی به فارسیآموزان بیشتر، فارسیآموزان در هر سطح 10 نفر بودند. به این منظور، از شرکتکنندگان 14 جمله پرسیده شد و از آنها خواسته شد تا فاعل و مفعول را در هر جمله شناسایی کنند. تحلیل توصیفی یافتههای پژوهش نشان داد دو اصل «اولین اسم» و «احتمال رخداد» بر درک معنا و پردازش درونداد در فارسیآموزان سطح میانی بیشتر از سطح فوق میانی و پیشرفته تأثیر میگذارد و این نتیجه مطابق با نظریۀ پردازش درونداد ونپتن است. علاوه بر این، دریافتیم که شک و تردید در پاسخها در سطوح اولیه بیشتر از سطوح پیشرفته است که این میتواند ریشه در سطح مهارت و تسلط فارسیآموزان داشته باشد. در نهایت، پیشنهاداتی جهت انجام پژوهشهای آتی ارائه شد.
رستمی، اعظم و صحرایی، رضامراد (1400). «بررسی تفاوتهای فارسی گفتاری و نوشتاری فارسیآموزان خارجی برمبنای نظریه پردازش درونداد» (مقاله علمی پژوهشی). پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان. DOI: 10.30479/JTPSOL.2021.11860.1457
Corder, S. P. (1967). “The significance of learners' errors”. IRAL, 5, 161-170.
Doughty, C. (2001). Cognitive underpinnings of focus on form. In P. Robinson (Ed.), Cognition and second language instruction (pp. 206-257). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Doughty, C., & Long, M. H. (2003). The handbook of second language acquisition. Blackwell publishing.
Ellis, N. (2002). “Frequency effects in language processing”. Studies in Second Language Acquisition, 24, 143-188.
Gass, S. M. (1997). Input, interaction, and the second language learner. Mahwah, NJ: Lawrence Elrbaum.
Grady, W., Lee, S, O. & Lee, J. H. (2011). Practical and Theoretical Issues in the Study of Heritage Language Acquisition. Heritage Language Journal. (NO PAGE NUMBER)
Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford, UK: Pergamon.
Marsden, Emma. (2006). Exploring Input Processing in the Classroom: An Experimental Comparison of Processing Instruction and Enriched Input. Language Learning 56:3, pp. 507–566
Nassaji, H., & Fotos, S. (2011). Teaching Grammar in Second Language Classrooms: Integrating form-focused instruction in communicative context. New York: Routlege Publishing.
Patten, V. B., & Benati, A. G. (2010). Key terms in second language acquisition. Continuum international publishing group. London.
Pienemann, M. (1989). “Is language teachable? Psycholinguistic experiments and hypotheses”. Applied Linguistics, 10, 52-79.
Sanz, C., & VanPatten, B. (1998). “On input processing, processing instruction, and the nature of replication tasks: A response to Salaberry”. Canadian Modern Language Review, 54, 2, 262-273 https://doi.org/10.3138/cmlr.54.2.263
VanPatten, B. (1993). “Grammar instruction for the acquisition rich classroom”. Foreign Language Annals, 26, 433–450.
VanPatten, B. (2002). “Processing instruction: An update”. Language Learning, 52, 755-803.
VanPatten, B. (2015). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Norwood, NJ: Ablex.
VanPatten, B. (2015). Input Processing in Adult SLA. In B. VanPatten & J. Williams (Eds.), Theories in Second Language Acquisition (pp. 113–134). New York: Routledge.
VanPatten, B. (Ed.). (2004). Processing instruction: Theory, research, and commentary. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
White, L. (1989). Universal Grammar and Second Language Acquisition. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins
Wong, W. (2004). Processing instruction in French: The roles of explicit information and structured input. In B. VanPatten (Ed.), Processing instruction: Theory, research and commentary (pp. 187–205). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Wong, W. (2005). Input Enhancement: From theory and research to the classroom. NY: McGraw-Hill Companies.
کلاری, فاطمه و صحرایی, رضا مراد . (1402). پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن). مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9(16), 307-336.
MLA
کلاری, فاطمه , و صحرایی, رضا مراد . "پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن)", مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9, 16, 1402, 307-336.
HARVARD
کلاری, فاطمه, صحرایی, رضا مراد. (1402). 'پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن)', مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9(16), pp. 307-336.
CHICAGO
فاطمه کلاری و رضا مراد صحرایی, "پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن)," مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9 16 (1402): 307-336,
VANCOUVER
کلاری, فاطمه, صحرایی, رضا مراد. پردازش مبتداسازی در جملات فارسی توسط فارسیآموزان غیرایرانی (تحلیلی بر پایۀ نظریۀ پردازش درونداد ونپتن). مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 1402; 9(16): 307-336.