نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدرس زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
2 دانشیار آموزش زبان انگلیسی (زبانشناسی کاربردی)، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
به باور زبانشناسان اجتماعی، زبان و فرهنگ مفاهیمی جداییناپذیر هستند و نمیتوان نشانههای دستگاه زبان را از دلالتهای فرهنگیشان تهیکرد. ازاینرو، امروزه اهمیت آموزش فرهنگ در فرآیند آموزش زبان مورد تأکید فراوان است. بنابراین، در پژوهشی کیفی و کمی به بررسی و تحلیل عناصر فرهنگی درکتابهای درس و کتاب الفبای مجموعه «پرفا» (از جمله کتابهای آموزش زبان فارسی) براساس عناصر فرهنگی آداسکو، بریتن و فهسی (1990) پرداختهشد. بدین منظور، پیکرهای از کتاب الفبا و سه کتاب درس در سه سطح پایه، میانی و پیشرفته تهیه و عناصر فرهنگی آنها براساس چارچوب انتخابشده در جدولهایی ارائه گردید. در رهگذر بررسی مجموعه کتابهای «پرفا» بهوضوح دیده شد، بسامد عنصر فرهنگی کاربردشناختی به طرز قابل توجهی بیشتر بوده و عناصر جامعهشناختی، معنیشناختی و زیباییشناختی به ترتیب در مرتبههای بعدی قرار گرفتهاند. درنهایت، این نتیجه حاصل شد که عناصر فرهنگی موجود در مجموعه «پرفا»، آمیختگی لازم با وجوه مختلف فرهنگ ایرانی را برای تقویت مهارت ارتباطی زبانآموزان دارند.
کلیدواژهها
موضوعات