نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه بهشتی
2 کارشناس ارشد رشته آزفا، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در حوزۀ تدوین کتابهای درسی و متون آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان برای اهداف ویژۀ دانشگاهی با وجود اهمیت بالای امر، آثاری بسیار اندک تدوین گردیدهاند. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و ارزیابی درسنامههای آموزش زبان فارسی در رشتۀ مدیریت برای فارسیآموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته برای اهداف دانشگاهی است. مواد آموزشی برای این گروه از مخاطبان که با هدف ادامه تحصیل یا فعالیت در هر کدام از گرایشهای رشتۀ مدیریت به فارسیآموزی میپردازند، میباید ضمن تقویت مهارتهای اصلی و فرعی زبانی، مشتمل بر موارد اختصاصی مورد نیاز آنان برای ادامۀ تحصیل یا کسب و کار در رشتۀ مدیریت (تمامی گرایشها) باشد. بر این اساس تولید محتوای زبانی ویژۀ این رشته، با بهرهگیری از رویکرد محتوامحور، با تهیۀ 11 درس (در قالب 3 بخش) برای آموزش زبان فارسی به مدت 110 ساعت (هر درس برای 5 جلسه آموزش) به انجام رسیده است. در تهیه و ارزیابی درسنامهها، ده عامل: موضوع اصلی، واژگان و ساختار، کیفیت تکالیف، تصاویر، متون آموزشی، شنیداری، خوانداری، گفتاری، نوشتاری، اهدافویژه مدیریتی مورد توجه قرار گرفته است. پرسشهای اصلی پژوهش عبارتند از: 1- ویژگیهای محتواهای آموزشی مناسب برای غیرفارسیزبانان در رشتۀ مدیریت در چارچوب رویکرد محتوامحور کدامند؟ 2- شیوههای موثر برای تقویت چهار مهارت اصلی زبان فارسی برای گروه مخاطب و با هدف برقراری ارتباط کدامند؟ به منظور ارزیابی ساختاری، محتوایی و شکلی درسنامهها بر مبنای مدل ارزیابی تکوینی جیس (1989) و کانینگزورث (1995)، پرسشنامهای تهیه و همراه با درسنامه در اختیار 30 متخصص آموزش زبان فارسی در مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی و دانشگاه مجازی المصطفی گذاشته شد. تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامهها نمایانگر همخوانی معنیدار 9 عامل از 10 عامل مورد بررسی با نیازهای زبانآموزان برای ادامه تحصیل و فعالیت در گرایشهای مختلف رشته مدیریت است. نتایج تحلیل همچنین به صورت آمار استنباطی در پژوهش ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات