خطاهای واکه‌ای فارسی‌آموزان نیجریه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه آموزشی زبان انگلیسی

10.22034/maz.2025.21559.1154

چکیده

متولیان آموزش در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. از جمله این مشکلات خطاهای آوایی زبان‌آموزان است. هدف این پژوهش بررسی خطاهای واکه‌ای فارسی‌آموزان نیجریه‌ای هوسا زبان و همچنین یافتن منشأ این خطاها است. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی است. داده‌های لازم به روش میدانی و به شکل مطالعه موردی جمع آوری شده است. اطلاعات لازم درباره‌ زبان هوسا و زبان فارسی به روش کتابخانه‌ای به‌ دست آمده است. داده‌های جمع‌آوری شده حاصل مصاحبه با 21 نفر از خانم‌های هوسازبان شاغل به تحصیل در واحد خواهران دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه شهر قم می‌باشد. پس از انجام مصاحبه و تحلیل داده‌ها، خطاهای واکه‌ای آزمودنی‌ها، شناسایی شد. برای مشخص شدن معنی داری خطاهای رخ داده برای هر واکه با استفاده از نرم افزار SPSS روش آماری خی‌دو به کار گرفته شد. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که بیشترین خطاهای واکه‌‌ای مربوط به واکه‌هایی است که در زبان هوسا موجود است. بعبارت دیگر عامل درون‌زبانی با 13/91 درصد از کل خطاها علت اصلی خطاست. عامل برون‌زبانی به مقدار 47/7 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. خطاهای آموزشی نیز با مقدار 38/1 درصد در مرتبه سوم منشأ خطاها قرار می‌گیرد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد اگرچه عامل برون‌زبانی منشأ بسیاری از خطاهای تلفظ فارسی‌آموزان است، با شیوه‌های مناسب و کاربردی‌تر می‌توان تاثیر عامل برون‌زبانی را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1404