نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استاد دانشگاه المصطفی
چکیده
قبل از هر کاری، تصویری از آن کار را در ذهن داریم. این تصویر اولیه، جهت ما را در انجام آن کار مشخص میکند. تصویر خیالیِ دارای قدرت را انگاره مینامیم. انگارهها داوریهای ذهن ما نسبت به هر آنچه در خارج است، می باشد. در آموزش زبان نیز این تصاویر پیشینی قدرتمند وجود دارند. زبانآموزان قبل و حین آموزش با انگارههای مخصوص به خود تصویری ذهنی در ذهنشان ایجاد میکنند. انگارههای زبانی متفاوت هستند و گاهی شخصی و مربوط به زبانآموز و گاهی مربوط به مولفههای بیرون از زبان آموز هستند. مولفههای بیرونی نیز مربوط به زبان مقصد، استاد، محیط آموزشی و متن است. در این مقاله به برخی از انگارههای زبان آموزان مانند عدم خودباوری، بالاتر یا پایینتر دانستن زبان دوم، لزوم یادگیری زبان دوم در زمان کوتاه، نداشتن سن مناسب برای زبان آموزی، آموزش زبان دوم در محیط نه در کلاس، آموزش زبان بدون تمرین و صرفاً با کمک حافظه و آموزش زبان دوم مثل زبان مادری اشاره گردیده است تا زبان آموزان ضمن شناخت و تقویت انگاره-های مثبت به دنبال تغییر انگارههای منفی باشند و نیز به استادها کمک میکند تا بهتر بتوانند زبان دوم را به زبانآموزان آموزش دهند و روند آموزشی آنها با کیفیت بهتری انجام پذیرد.
کلیدواژهها
موضوعات