تأثیر انگاره‌های زبان‌آموزان در روند یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

2 مدرس آموزش و پرورش، قم، ایران.

3 مدرس زبان فارسی و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی.

چکیده

 پیش از انجام هر کاری، تصویری از آن کار را در ذهن داریم. این تصویر اولیه جهت ما را در انجام آن کار مشخص می‌‌کند. تصویر خیالیِ دارای قدرت را «انگاره» می‌‌نامیم. انگاره‌‌ها داوری‌‌های ذهن ما نسبت به هر آنچه می‌باشد که در خارج است. در آموزش زبان نیز این تصاویر پیشینی قدرتمند وجود دارند. زبان‌‌آموزان قبل و حین آموزش با انگاره‌‌های مخصوص به خود تصویری ذهنی در ذهنشان ایجاد می‌‌کنند. انگاره‌‌های زبانی متفاوت هستند؛ گاهی شخصی و مربوط به زبان‌‌آموز و گاهی مربوط به مؤلفه‌‌های بیرون از زبان‌آموز هستند. مؤلفه‌‌های بیرونی نیز مربوط به زبان مقصد، استاد، محیط آموزشی و متن است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی‌ـ تحلیلی به برخی از انگاره‌‌های زبان‌آموزان مانند عدم خودباوری، بالاتر یا پایین‌‌تر دانستن زبان دوم، لزوم یادگیری زبان دوم در زمان کوتاه، نداشتن سن مناسب برای زبان‌آموزی، آموزش زبان دوم در محیط و نه در کلاس، آموزش زبان بدون تمرین و صرفاً با کمک حافظه و آموزش زبان دوم مثل زبان مادری اشاره می‌شود که زبان‌آموزان ضمن شناخت و تقویت انگاره‌‌های مثبت به دنبال تغییر انگاره‌‌های منفی باشند و به اساتید نیز کمک می‌‌کند تا بهتر بتوانند زبان دوم را به زبان‌‌آموزان آموزش دهند و روند آموزشی آنها با کیفیت بهتری انجام پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


استاینبرگ، دنی. (2007). درآمدی بر روان شناسی زبان. ترجمه ارسلان گلفام. تهران: انتشارات سمت.
انصاف‌پور، غلامرضا. (1384). فرهنگ کامل فارسی. تهران: انتشارات زوار.
باطنی، محمدرضا. (1374). درباره زبان. تهران: انتشارات آگاه.
براون، اچ. داگلاس. (2008). اصول یادگیری و آموزش زبان. ترجمه منصور فهیم. تهران: نشر رهنما.
تئووان الس و همکاران. (1993). زبان‌شناسی کاربردی یادگیری و آموزش زبان‌‌های خارجی. ترجمه محمود الیاسی. مشهد: انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
جولیا اس. فالک (1995). زبان‌‌شناسی و زبان: بررسی مفاهیم بنیادی زبان‌‌شناسی. ترجمه خسرو غلامعلی‌زاده. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
دوناجوناپولی و وارلی ـ شون فلد. (2012). پرسش‌‌هایی در باب زبان. ترجمه راحله گندمکار. تهران: نشر علمی.
طوسی، بهرام. (1382). مهارت‌های آموزش زبان خارجی. مشهد: نشر تابران.
فرامرز قراملکی، احد و علی اکبر ناسخیان. (1395). قدرت انگاره. قم: نشر مجنون.
کوماراوادیولو (2015). فهم آموزش زبان از متد تا پسامتد. ترجمه محمد عطارزاده. قم: نشر سابقون.
گاردنر، رابرت و لامبرت، والاس. (1996). نگرش و انگیزش در یادگیری زبان دوم. ترجمه زهره کساییان. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
ماریون ویلیامز و رابرت ال. بردن. (2007). روان‌شناسی برای مدرسان زبان: رویکردی استنباط‌گری ـ اجتماعی. ترجمه دکتر ابراهیم چنگی. تهران: نشر رهنما.
محصوری مهربانی، محمد. (1392). «بررسی تطبیقی انگاره‌های ذهنی افعال ساده فارسی و انگلیسی و اهمیت آن در آموزش زبان انگلیسی». پایان‌نامه دکتری. دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران.
مشکوه الدینی، مهدی. (1386). سیر زبان‌شناسی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
هیامز، نینا؛ رادمن، رابرت و ویکتوریا فرامکین. (2008). درآمدی بر زبان زبان‌شناسی همگانی. ترجمه علی بهرامی و سهیلا ضیاءالدین. تهران: انتشارات رهنما.
یول، جورج. (2005). بررسی زبان. ترجمه محمد نورمحمدی. تهران: نشر رهنما.