استاینبرگ، دنی. (2007). درآمدی بر روان شناسی زبان. ترجمه ارسلان گلفام. تهران: انتشارات سمت.
انصافپور، غلامرضا. (1384). فرهنگ کامل فارسی. تهران: انتشارات زوار.
باطنی، محمدرضا. (1374). درباره زبان. تهران: انتشارات آگاه.
براون، اچ. داگلاس. (2008). اصول یادگیری و آموزش زبان. ترجمه منصور فهیم. تهران: نشر رهنما.
تئووان الس و همکاران. (1993). زبانشناسی کاربردی یادگیری و آموزش زبانهای خارجی. ترجمه محمود الیاسی. مشهد: انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
جولیا اس. فالک (1995). زبانشناسی و زبان: بررسی مفاهیم بنیادی زبانشناسی. ترجمه خسرو غلامعلیزاده. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
دوناجوناپولی و وارلی ـ شون فلد. (2012). پرسشهایی در باب زبان. ترجمه راحله گندمکار. تهران: نشر علمی.
طوسی، بهرام. (1382). مهارتهای آموزش زبان خارجی. مشهد: نشر تابران.
فرامرز قراملکی، احد و علی اکبر ناسخیان. (1395). قدرت انگاره. قم: نشر مجنون.
کوماراوادیولو (2015). فهم آموزش زبان از متد تا پسامتد. ترجمه محمد عطارزاده. قم: نشر سابقون.
گاردنر، رابرت و لامبرت، والاس. (1996). نگرش و انگیزش در یادگیری زبان دوم. ترجمه زهره کساییان. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
ماریون ویلیامز و رابرت ال. بردن. (2007). روانشناسی برای مدرسان زبان: رویکردی استنباطگری ـ اجتماعی. ترجمه دکتر ابراهیم چنگی. تهران: نشر رهنما.
محصوری مهربانی، محمد. (1392). «بررسی تطبیقی انگارههای ذهنی افعال ساده فارسی و انگلیسی و اهمیت آن در آموزش زبان انگلیسی». پایاننامه دکتری. دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران.
مشکوه الدینی، مهدی. (1386). سیر زبانشناسی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
هیامز، نینا؛ رادمن، رابرت و ویکتوریا فرامکین. (2008). درآمدی بر زبان زبانشناسی همگانی. ترجمه علی بهرامی و سهیلا ضیاءالدین. تهران: انتشارات رهنما.
یول، جورج. (2005). بررسی زبان. ترجمه محمد نورمحمدی. تهران: نشر رهنما.