بررسی تأثیر انگاره‌های آموزش تلفیقی بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 گروه یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22034/maz.2025.21924.1167

چکیده

پژوهش حاضر اثر سه انگارۀ آموزش تلفیقی (کلاس معکوس، چرخش ایستگاه و مجازی غنی‌شده) را بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی در محیط‌های برخط ارزیابی کرد. این مطالعه با طرح شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه‌های مستقل، روی ۴۵ فارسی‌آموز سطح مقدماتی مؤسسۀ حیات‌النفوس (ملیت عراقی) صورت گرفت. فارسی‌آموزان به روش نمونه‌گیری دردسترس و هدفمند انتخاب و به‌طور مساوی در سه گروه تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون واژه‌های کاربردی و پرسش‌نامۀ استاندارد رضایت از یادگیری برخط (بولیگر و هالوپا، ۲۰۱۲) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA)، آزمون تعقیبی توکی و محاسبۀ اندازه اثر تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه انگاره موجب پیشرفت معنادار در یادگیری واژه‌ها شدند، اما انگارۀ چرخش ایستگاه با بالاترین میانگین نمرات پس‌آزمون (M=21.80) و بیشترین میزان رضایت (M=88.5) بر سایر انگاره‌ها برتری داشت. آزمون ANOVA وجود تفاوت معنادار بین گروه‌ها در متغیر رضایت را تأیید کرد و اندازه اثر آن بزرگ برآورد شد (η²=0.344). اما تفاوت پیشرفت در یادگیری واژه‌ها بین گروه‌ها کوچک و غیرمعنادار بود. در مجموع، یافته‌ها نشان می‌دهد که طراحی تعاملی و مرحله‌محور در انگارۀ چرخش ایستگاه نه‌تنها موجب افزایش رضایت فارسی‌آموزان می‌شود، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی در محیط‌های برخط است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 06 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1404