بررسی تأثیر انگاره‌های آموزش تلفیقی بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 گروه یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر اثر سه انگارۀ آموزش تلفیقی (کلاس معکوس، چرخش ایستگاه و مجازی غنی‌شده) را بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی در محیط‌های برخط ارزیابی کرد. این مطالعه با طرح شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه‌های مستقل، روی ۴۵ فارسی‌آموز سطح مقدماتی مؤسسۀ حیات‌النفوس (ملیت عراقی) صورت گرفت. فارسی‌آموزان به روش نمونه‌گیری دردسترس و هدفمند انتخاب و به‌طور مساوی در سه گروه تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل آزمون واژه‌های کاربردی و پرسش‌نامۀ استاندارد رضایت از یادگیری برخط (بولیگر و هالوپا، ۲۰۱۲) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA)، آزمون تعقیبی توکی و محاسبۀ اندازه اثر تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه انگاره موجب پیشرفت معنادار در یادگیری واژه‌ها شدند، اما انگارۀ چرخش ایستگاه با بالاترین میانگین نمرات پس‌آزمون (M=21.80) و بیشترین میزان رضایت (M=88.5) بر سایر انگاره‌ها برتری داشت. آزمون ANOVA وجود تفاوت معنادار بین گروه‌ها در متغیر رضایت را تأیید کرد و اندازه اثر آن بزرگ برآورد شد (η²=0.344). اما تفاوت پیشرفت در یادگیری واژه‌ها بین گروه‌ها کوچک و غیرمعنادار بود. در مجموع، یافته‌ها نشان می‌دهد که طراحی تعاملی و مرحله‌محور در انگارۀ چرخش ایستگاه نه‌تنها موجب افزایش رضایت فارسی‌آموزان می‌شود، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی در محیط‌های برخط است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

زارعی‌زوارکی، اسماعیل. (1398). «طراحی و اعتباریابی مدل یادگیری تلفیقی با تأکید بر فنّاوری‌های دیجیتال برای دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه». فصلنامۀ روان شناسی افراد استثنایی. دوره نهم. شماره 34. صص: 51-78.
صحرائی، رضامراد؛ احمدی قادر، شهناز؛ مرصوص، فائزه و لیلا بنفشه. (۱۳۹۶). «آموزش کاربردی واژه1». تهران: انتشارات آزفا (وابسته به بنیاد سعدی).
صحرائی، رضامراد و فائزه مرصوص. (1395). استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
عباسی‌کسانی، حامد و غلامرضا شمس مورکانی. (1397). «رشد فناوری، تغییر یادگیری». فصلنامۀ رشد فنّاوری. دوره چهاردهم. شماره 54. صص: 17ـ25.
عباسی‌کسانی، حامد؛ مهری، داریوش؛ محجوب، حسن و عبدالله وثوقی. (1400). «عوامل مؤثر بر به کارگیری یادگیری ترکیبی در آموزش عالی». فصلنامۀ آموزش در علوم انتظامی. دوره نهم. شماره1. صص: 119-148.
مظلوم اردکانی، مهناز؛ منصوری، سیروس و علی محمد اخوت. (1397). «شناسایی و سطح بندی عوامل مؤثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد». مجلۀ مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره سیزدهم. شماره 3. صص: 194-208.
میرمقتدایی، زهره سادات و سلیمان احمدی. (1398). «اثربخشی یادگیری ترکیبی حوزه آموزش پزشکی: تبیین ابعاد و مؤلفه‌ها براساس تجارب ذینفعان». فصلنامۀ توسعۀ آموزش در علوم پزشکی. دوره دوازدهم. شماره 33. صص: 33-42.
Anthony Jr, B., Kamaludin, A., Romli, A., Raffei, A. F. M., Nincarean A/L Eh Phon, D., Abdullah, A. ... & Baba, S. (2019). Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Education and Information Technologies, 24(6), 3433-3466.
Bolliger, D. U. & Halupa, C. (2012). Student perceptions of satisfaction and anxiety in an online doctoral program. Distance Education33(1), 81-98.
Cidral, W., Aparicio, M., & Oliveira, T. (2020). Students’ long-term orientation role in e-learning success: A Brazilian study. Heliyon, 6(12), e05639.
Dwiyogo, W. D. (2014). [Needs analysis for the development of a blended learning design model (PBBL) to improve problem-solving learning outcomes]. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Universitas Negeri Malang, 21(1), 71–78.
  • تاریخ دریافت: 06 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 12 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1404