نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 پردیسان-بلوار سلمان -خیابان هویزه-ک11-مجتمع میلاد-ب1-و5
2 استادیار گروه زبانشناسی و آزفا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین
3 استادیار گروه زبانشناسی و آزفا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
چکیده
خواندن یکی از نیازهای اساسی فارسیآموزان و مهمترین منبع دریافت درونداد برای یادگیری زبان فارسی محسوب میشود. براساس پژوهشهای مختلف کسانی که بیشترمیخوانند بهتر مینویسند و راحتتر صحبت میکنند. پژوهش حاضر واکاوی محتوای خوانداری مجموعه درسنامههای پارسا و پرفا براساس انگاره نیل اندرسون(1994-1999) است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به صورت کتابخانهای انجام پذیرفته است. دراین تحقیق، محتوای خوانداری دو مجموعه درسنامهی پرفا و پارسا براساس شاخصهای انگاره نیل اندرسون مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. یافتههای پژوهش این دو مجموعه نشان داد که نویسندگان در متون خوانداری هر دو مجموعه درسنامه از سه اصل گنجینه واژگان (پرفا با فراوانی کلی 197 و پارسا 224)، آموزش درک (پرفا با فراوانی کلی83 و پارسا91) و دانش پیشین (پرفا با فراوانی کلی 36 وپارسا21) بیشترین استفاده و از سه اصل افزایش سرعت خواندن، تأیید راهبردها وارزیابی پیشرفت هیچ استفادهای نکردهاند.
کلیدواژهها
آزفا، مهارت خوانداری، انگارهی اندرسون، درسنامهی پرفا، درسنامهی پارسا.
کلیدواژهها
موضوعات