واکاوی ‏محتوای‏ خوانداری مجموعه درسنامه‌های پارسا و پرفا ‏بر‏پایه‌ی ‏انگاره‌ی ‏نیل ‏اندرسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پردیسان-بلوار سلمان -خیابان هویزه-ک11-مجتمع میلاد-ب1-و5

2 استادیار گروه زبانشناسی و آزفا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین

3 استادیار گروه زبانشناسی و آزفا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام خمینی

10.22034/maz.2025.21647.1161

چکیده

چکیده



خواندن یکی از نیازهای اساسی فارسی‌آموزان و مهم‌ترین منبع دریافت درونداد برای یادگیری زبان فارسی محسوب می‌شود. براساس پژوهش‌های مختلف کسانی که بیشترمی‌خوانند بهتر می‌نویسند و راحت‌‌‌‌تر صحبت می‌کنند. پژوهش حاضر واکاوی محتوای خوانداری مجموعه درسنامه‌های پارسا و پرفا براساس انگاره نیل اندرسون(1994-1999) است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به صورت کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است. دراین تحقیق، محتوای خوانداری دو مجموعه درسنامه‌ی پرفا و پارسا براساس شاخص‌های انگاره نیل اندرسون مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش این دو مجموعه نشان داد که نویسندگان در متون خوانداری هر دو مجموعه درسنامه از سه اصل گنجینه واژگان (پرفا با فراوانی کلی 197 و پارسا 224)، آموزش درک (پرفا با فراوانی کلی83 و پارسا91) و دانش پیشین (پرفا با فراوانی کلی 36 وپارسا21) بیشترین استفاده و از سه اصل افزایش سرعت خواندن، تأیید راهبردها وارزیابی پیشرفت هیچ استفاده‌‌ای نکرده‌اند.



کلیدواژهها



آزفا، مهارت خوانداری، انگاره‌ی اندرسون، درسنامه‌ی پرفا، درسنامه‌ی پارسا.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 28 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1404