نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان, دانشگاه بینالمللی اهل بیت(ع)، تهران، ایران.
2 زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران.
چکیده
کتابهای آموزشی از مهمترین بخشهای هر مجموعة آموزش زبان بهشمار میروند. با توجه به نقش کلیدی کتاب در پیشرفت زبانآموزان، کیفیت و محتوای آن بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین مدرس زبان باید ویژگیهای هر کتاب آموزشی را بررسی کند و با توجه به نیازهای دوره و زبانآموزان خود، مناسبترین کتاب را برگزیند. بررسی و نقد کتابهای آموزشی یک زیرشاخۀ مغفول از زبانشناسی کاربردی قلمداد میشود. هدف آن بررسی کتابهای درسی بهعنوان تولیدات آموزشی ـ فرهنگی است که معانی مهمی را از راه محتوا و صورتبندی خود انتقال میدهند. بررسیهای میانرشتهای و چندگانه میتوانند نشان دهند که چگونه مطالب متنی و تصویری و یا صوتی در کتابهای درسی، افراد، مکانها و زبانها و فرهنگ را به نمایش میگذارند؛ همچنین میتوانند درک فراگیران و دیدگاه آنها را به موارد یادشده شکل دهند. مجموعه کتابهای مینا ـ تألیفشده در بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانانـ ازجمله کتابهای آموزش زبان فارسی هستند که در مراکز گوناگون به کار میروند. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد انتقادی صورتگرفته بر آن است تا ویراست اول از کتاب نخست این مجموعه را بررسی کند تا با دریافت ویژگیها و نقاط قوت و ضعف آن، نخست به مؤلفان در فرایند چاپ ویراستهای جدید کمک کند و مطالبی را که از نظر دورمانده روشن سازد، سپس مدرسان زبان فارسی را در گزینش محتوای مناسب زبانآموزان یاری رساند. مؤلفان بالقوه کتابهای آموزشی نیز میتوانند با بهرهگیری ازایندست پژوهشها، اقدام به تألیف کتابهایی پیراسته از اشکال کنند. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که در کنار فواید کتاب مینا (1) اشکالاتی در آن مشهود است که مهمترین آنها عبارتاند از: اشکالات آموزشی فراوان در بخش دستور زبان و کشف قاعدههای دستوری، اشکالات متعدد نگارشی و ویرایشی که در کتاب آموزش زبان اهمیت دوچندان دارد، الگوهای نادرست در تمرینهای کتاب و مغایرتهای فرهنگی کتاب با فرهنگ ایرانی و اسلامی.
کلیدواژهها
موضوعات