ارزیابی کتاب مینا 1 بر اساس تلفیقی از انگاره مک دانو و کانینگزورث

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دپارتمان زبان, دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، تهران، ایران

2 گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دپارتمان زبان، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران.

چکیده

کتابهای آموزشی از ‌‌مهم‌ترین اجزای هر مجموعة آموزش زبان محسوب می‌شود. با توجه به نقش کلیدی آنها در پیشرفت زبان‌آموزان، کیفیت و محتوای آنها نیز بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین باید مدرس زبان ویژگی‌‌های هر کتاب آموزشی را بررسی نموده و با توجه به نیازهای دوره و زبان‌آموزان خود، اقدام به انتخاب محتوای مورد نیاز نماید. بررسی و نقد کتابهای آموزشی یک زیرشاخۀ مغفول از زبانشناسی کاربردی محسوب می‌شود که هدف آن بررسی کتاب‌های درسی به‌عنوان تولیدات آموزشی-فرهنگی است که معانی مهمی را از طریق محتوا و صورتبندی خود انتقال می‌دهند. بررسی‌های میان رشته‌ای و چندگانه می‌توانند نشان‌دهند که چگونه مطالب متنی و تصویری و یا صوتی در کتاب‌های درسی، افراد، مکان‌ها و زبان‌ها و فرهنگ را نمایش می‌دهند و همچنین می‌توانند درک فراگیران و دیدگاه آنها را به موارد فوق شکل دهند. مجموعه کتاب‌‌های مینا -تألیف‌شده در بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان- از جمله کتابهای آموزش زبان فارسی هستند که در مراکز گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی صورت گرفته، بر آن است تا ویراست اول از کتاب اول این مجموعه را مورد بررسی انتقادی قرار دهد تا از طریق دریافت ویژگی‌های آن و نقاط قوت و ضعف آن، اولاً به مؤلفان در فرآیند چاپ ویراست‌های جدید کمک نموده و مطالبی را که از نظر دورمانده روشن نماید و نیز مدرسان زبان فارسی را در گزینش محتوای مناسب زبان‌آموزان یاری رساند. مؤلفان بالقوه کتاب‌‌های آموزشی نیز می‌توانند با بهرهگیری از این دست پژوهش‌ها، اقدام به تألیف کتابهایی پیراسته از اشکال نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 15 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 18 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 مهر 1404