بررسی و تحلیل نظرات مدرسان آزفا در باب برنامه و کتاب‌های درسی آزفا: با رویکرد روایت‌پژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

روایت‌پژوهی یکی از روش‌های پژوهش کیفی و به دنبال کشف روایت‌ها و تجربه‌های فقط شخصی افراد است. روایت نیز تجربۀ زیسته ما از زندگی است و شامل انواع مختلفی مثل زندگی‌نامه، تاریخچۀ زندگی، تاریخ شفاهی و ... است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل روایت‌های مدرسان دربارۀ آموزش زبان فارسی (آزفا) دربارۀ برنامه و کتاب‌های آزفا است. روش این پژوهش کیفی، نوع آن توصیفی‌تحلیلی و رویکرد آن آموزشی است. جامعۀ آماری مدرسان آزفا است و حجم نمونه شامل 20 نفر از آنان بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ نیمه‌ساختارمند بوده که از طریق کُدگذاری تحلیل شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مدرسان به برنامه و کتاب موقعیت‌محور و چند‌رسانه‌ای توجه بیشتری داشته، در حوزۀ پداگوژی معتقد به استفاده از نظریه، برنامه، انگاره و الگو بوده و مشکلات اصلی برنامه و کتاب‌های موجود را زبان غیر‌طبیعی، گرته‌برداری و عدم تناسب با سطح زبان‌آموزان دانسته‌اند. موضوعات پیشنهادی آنان در سطوح مبتدی تا پیشرفته نیز نظم و منطق خاصی نداشته است و دربارۀ چگونگی کاربرد مهارت‌های چهارگانۀ زبانی به صورت جدا یا پیوسته، نظر یکسانی داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

آسابرگر، آرتور. (1933م). روایت در فرهنگ عامیانه. رسانه و زندگی روزمره. ترجمه محمدرضا لیراوی (1380). تهران: کانون اندیشۀ اداره کل پژوهش‌های سیما.
اخوت، احمد. (1371). دستور زبان داستان. اصفهان: انتشارات فردا.
انوشه، حسن. (1376). دانشنامۀ ادب فارسی. جلد دوم. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
اسماعیل‌لو، صدیقه. (1389). چگونه داستان بنویسیم. تهران: موسسه انتشارات نگاه.
باغچه‌بان، ثمین. (1382). چهره‌‌هایی از پدرم. تهران: نشره قطره.
بیشاب، لئونارد. (1922م). درس‌‌هایی دربارۀ داستان‌نویسی. ترجمه محسن سلیمانی (1378). تهران: انتشارات سوره.
بی‌‌نیاز، فتح‌الله. (1394). درآمدی بر داستان‌‌نویسی و روایت‌‌نویسی با اشاره‌‌ای موجز به آسیب‌‌شناسی رمان و داستان کوتاه در ایران، تهران: نشر افراز.
حسینقلی‌‌زاده، رضوان، حبیبی، لیلا و مرضیه عالی. (1389). «روش‌‌شناسی نظریۀ پایه‌‌ور با تأکید بر مطالعات سازمانی». فصلنامۀ راهبرد. سال نوزدهم. شمارۀ 54، صص: 257-277.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1353). فرار از مدرسه؛ درباره زندگی و اندیشه ابوحامد غزالی. تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
سیدحسینی، رضا. (1384). مکتب‌‌های ادبی. جلد دوم. تهران: انتشارات نگاه.
عطاران، محمد. (1395). پژوهش روایی: اصول و مراحل. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
لاجوردی، حبیب. (1396). خاطرات محمد علی مجتهدی. تهران: نشر بازتاب نگار.
مهدی‌پور عمرانی، روح الله. (1378). اصول داستان‌نویسی. تهران: انتشارات تیرگان.
میرصادقی، جمال. (1394). عناصر داستان. تهران: نشر سخن.
نعمتیان، ساره، نوغانی‌دخت بهمنی، محسن و احمدرضا اصغرپور ماسوله. (1385). «چستی و چرایی روش روایت». سومین کنفرانس جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، Socioconf.com
Cressweel, John W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches, SAGE Publication.
Creswell, John W. (2016). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data. Pearson Education. Inc.
Deissinger, Thomas. (2004). Apprenticeship Systems in England and Germany: decline and Survival, Cedefop Panorama Series ; 103, S. 28-45.
Merritt, R.D.(2008). Student internship, EBSCO Research Starters. EBSCO publishing Inc.
 
دوره 10، شماره 19
اسفند 1403
صفحه 259-282
  • تاریخ دریافت: 01 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 آذر 1404
  • تاریخ پذیرش: 27 دی 1403