ارزیابی مجموعه پارسا فارسی عمومی بر اساس بازبینه‌ی ارزیابی منابع آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان شناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی-دانشگاه فردوسی مشهد- مشهد- ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد

چکیده

این پژوهش به ارزیابی مجموعه سه‌جلدی «پارسا فارسی عمومی»، منتشرشده به سفارش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در سال 1400، پرداخته است. ارزیابی بر اساس چهار مقوله شامل «ویژگی‌های فیزیکی و طراحی، مهارت‌های زبانی، موضوع و محتوا و ملاحظات کلی» انجام شد. پایایی بین ارزیاب‌ها تأیید شد و نتایج بر اساس آن تحلیل گردید. نتایج نشان داد که از نظر طراحی و سازماندهی، این مجموعه در سطح متوسط است، هرچند جلد سوم طراحی بهتری نسبت به جلدهای دیگر دارد. مهارت گفتاری در هر سه جلد خیلی خوب ارزیابی شد. در بخش شنیداری، جلدهای اول و دوم در سطح خوب بودند، اما جلد سوم به دلیل فقدان فایل صوتی عملکرد ضعیفی داشت. مهارت نوشتاری در تمامی جلدها ضعیف بود و کاستی‌هایی چون عدم آموزش اصول نگارش و فقدان تمرین‌های متنوع مشاهده شد. مهارت خوانداری در جلد سوم با عملکردی خیلی خوب و در جلدهای اول و دوم در سطح متوسط تا نسبتاً خوب ارزیابی گردید. از منظر واژگان، هر سه جلد عملکرد خوبی داشتند، اما ضعف‌هایی در آوانویسی و یادآوری واژگان وجود داشت. دستور زبان در سطح خوبی قرار داشت، اما مرور مستقیم نکات در درس‌های بعدی مشاهده نشد. تلفظ در جلد اول ضعیف و در جلدهای دوم و سوم خیلی ضعیف بود. از نظر محتوا، جلدهای دوم و سوم عملکرد خیلی خوبی داشتند و جلد اول در سطح خوب بود. به‌طور کلی، این مجموعه در بسیاری از بخش‌ها عملکرد رضایت‌بخشی دارد، اما نیازمند بهبودهایی در مهارت‌های شنیداری، نوشتاری و تلفظ است تا به‌عنوان منبع آموزشی مؤثرتری در آموزش زبان فارسی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • تاریخ دریافت: 04 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 09 مهر 1404