نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی المصطفی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی المصطفی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
چکیده
با بهرهگیری از روشهای کلاسیک نمیتوان راهکاری مناسب در زمینۀ یادگیری و آموزش درست حروف اضافه فارسی به زبانآموزان نشان داد و مشکلات آنها را برطرف کرد؛ از اینرو کمک زیادی به یادگیری مانا و معنادار حروف اضافه نشده است. «با» یکی از حروف اضافه پرکاربرد زبان فارسی است که نقشهای دیگری از جمله ادات صفت و نقشوندی را نیز میپذیرد. پژوهش حاضر مطابق با نظریۀ حوزهها و طرحوارههای تصویری به ارائه یک طرح درس آموزشی مبتنی بر دیدگاه معناشناسی شناختی جهت آموزش و یادگیری معانی مختلف حرف اضافه فارسی «با» برای غیرفارسی زبانان میپردازد. این رویکرد آموزشی، تلاشی برای تکمیل نظریههای معناشناسی معاصر است و افزون بر آن، ساختار نقش کاربردی زبان در پیوند با معنا را نیز در نظر دارد؛ از اینرو، نخست براساس معیارهای تایلر و معنای اولیه و معانی متفاوت این حرف اضافه را مشخص کرده، سپس جملهها و عبارتهایی را که دارای این حرف اضافه بودند در کتابهای درسی غیرفارسیزبانان بررسی کرده است. شیوۀ آموزشی پیشنهادی، مدل ترکیبی متن و تصویر (با کمک پاورپوینت و پوستر) برای آموزش ساختار معنایی این حرف اضافه با توجه به معنای مرکزی و معانی دیگر آن است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از تصاویر حاوی تجربیات حسی و ادراکی فارسیآموزان میتواند ارتباط معناداری میان دانش جدید و پیشین آنان برقرار کند. فرایند این تحقیق و نتایج آن، راهکارهای مؤثری را در امر آموزش و یادگیری ماندگار این حرف اضافه پیشنهاد داده است.
کلیدواژهها
موضوعات