1
کارشناسی ارشد مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
2
استادیار مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده
آزمون ها ابزار مهمی جهت ارزیابی یادگیری و توانمندی فارسیآموزان هستند. روایی آزمون یکی از مهمترین عواملی است که در ارزشیابی آزمون باید به آن توجه کرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی روایی محتوایی و ظاهری آزمون درک خواندن سطح تکمیلی فارسیآموزان غیرایرانی است. فرضیه این پژوهش بر این اصل استوار است که این آزمون از روایی ظاهری نامطلوب و روایی محتوایی مطلوبی برخوردار است. پرسششوندگان این پژوهش ۱۰ مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و ۲۴ نفر از فارسیآموزان دختر و پسر مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالملل امام خمینی(ره ) با ملیت های گوناگون در بازه سنی۳۰- ۲۰ است. در این پژوهش برای بررسی روایی آزمون ها از دو پرسشنامه آزمون های وابسته به ملاک ویرسما وجورس و نیز افزودن شاخصهای تکمیلی، طبق مدل ساموئلز و نظریه سالیوا هاگیس استفاده شدهاست. دو مشخصه روایی محتوایی و ظاهری هر دو آزمون اندازهگیری شدند. نتایج آماری نشان دهنده این موضوع بودهاند که این دو آزمون، از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردارند اما روایی ظاهری مطلوبی ندارند.
کارخانه, مریم , میرزایی حصاریان, محمد باقر و گل پور, لیلا . (1402). ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی. مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9(16), 13-41.
MLA
کارخانه, مریم , , میرزایی حصاریان, محمد باقر , و گل پور, لیلا . "ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی", مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9, 16, 1402, 13-41.
HARVARD
کارخانه, مریم, میرزایی حصاریان, محمد باقر, گل پور, لیلا. (1402). 'ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی', مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9(16), pp. 13-41.
CHICAGO
مریم کارخانه , محمد باقر میرزایی حصاریان و لیلا گل پور, "ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی," مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 9 16 (1402): 13-41,
VANCOUVER
کارخانه, مریم, میرزایی حصاریان, محمد باقر, گل پور, لیلا. ﺭﻭﺍﯾﯽ آزﻣﻮﻥ درک ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽآﻣﻮزﺍﻥ غیرایرانی: ﺗﺤﻠﻴﻠﯽ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺍﺻﻮل آزﻣﻮﻥ شناسی. مطالعات آموزش بینالمللی زبان فارسی, 1402; 9(16): 13-41.