نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان

2 گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

در سال‌های اخیر، به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ جهان به‌ویژه کشور ایران با شرایط تازه‌ای مواجه شده است. در چنین شرایطی استفاده از فناوری‌های اینترنت محور درآموزش زبان فارسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی کاربرد فناوری‌های مختلف در فراگیری مهارت‌های چهارگانه زبان فارسی و نیز آشنایی با دیدگاه معلمان در خصوص مزایا و معایب فناوری، چالش و محدودیت‌ها و به‌طور کلی نقاط ضعف و قوت آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی می‌باشد. بدین منظور، پرسش‌نامه‌‌‌ای به‌صورت پاسخ‌باز طراحی شد و بین ۶۳ نفر از مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در مراکز مختلف آموزش زبان فارسی توزیع گردید. یافته‌های پژوهش حاضر، حاکی از آن است که اکثر مدرسان به‌کارگیری فناوری‌ در آموزش زبان موثر دانسته و تنها عده‌ی معدودی آن را بی‌اثر می‌دانند. در مورد مزیت‌های آموزش الکترونیکی زبان و استفاده از فناوری‌ در آموزش و یادگیری، عمدتا مدرسان به انعطاف پذیری از لحاظ مکانی و زمانی ، صرفه جویی در وقت و هزینه، عدم استرس و اضطراب زبان آموزان منزوی، دسترسی آسان به منابع نامحدود ،خلافیت در یاددهی و یادگیری، دستیابی مجدد فراگیران به فایلهای آموزشی و امکان مرور درسها اشاره کرده‌اند. در مورد معایب و چالش‌های این نوع آموزش نیز اکثر مدرسان به عدم تعامل چهره به چهره، عدم همکاری زبان آموز با معلم، عدم تمرکز دانش آموز حین تدریس، عدم بازخورد سریع، قطعی اینترنت، سرعت پایین آن و احتمال بیشتر تقلب در امتحانات اشاره کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها