ادراک مدرسان آزفا از تدریس تأملی: بررسی نقش عوامل آموزشی و تجربی در بالندگی حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح ادراک مدرسان آزفا از مؤلفه‌های تدریس تأملی و تحلیل نقش متغیرهای آموزشی و تجربی در شکل‌گیری آن انجام شد. با توجه به کمبود مطالعات تجربی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، این پژوهش تلاش دارد تا شکاف میان مبانی نظری و شواهد میدانی را پر کند. مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد پیمایشی اجرا شد. 34 مدرس آزفا از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش زبان ‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان از طریق نمونه‌گیری در دسترس با مشارکت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بومی‌سازی‌شده از ترینح (2024) با 12 گویه در مقیاس لیکرت و چهار مؤلفه (منبع اطلاعات، توسعه تفکر حرفه‌ای، رشد مهارت‌های تدریس، و حل مشکلات آموزشی) بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.87 تأیید شد. تحلیل داده‌ها با SPSS 26 و آزمون‌های آماری (فریدمت، تی‌مستقل، تحلیل واریانس، رگرسیون، اسپیرمن) انجام گرفت. میانگین مؤلفه‌ها (>4) نشان‌دهنده نگرش مثبت مدرسان آزفا به تدریس تأملی بود، اما تفاوت معناداری میان مؤلفه‌ها مشاهده نشد (p>0.05). متغیرهای جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، مدرک تحصیلی) اثر معناداری نداشتند، در حالی که عوامل آموزشی و تجربی (سطح کلاس‌های تدریس شده، گذراندن دوره‌های تربیت مدرس، منبع آشنایی با تدریس تأملی) با برخی مؤلفه‌ها رابطه معنادار داشتند. یافته‌ها حاکی از آن است که تدریس تأملی مهارتی آموزش‌پذیر و وابسته به عوامل تربیتی است. طراحی دوره‌های تربیت مدرس با تأکید بر تدریس تأملی می‌تواند کیفیت آموزش و بالندگی حرفه‌ای مدرسان آزفا را ارتقا دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Akbari, R. (2007). Reflections on reflection: A critical appraisal of reflective practices in L2 teacher education. System, 35(2), 192–207. https://doi.org/10.1016/j.system.2006.12.008
Aryal, M. (2024). Reflective Teaching and Practices in the Classroom. Journal of Multidisciplinary Research Advancements, 2(1), 26-31. https://doi.org/10.3126/jomra.v2i1.66635
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 81–109. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903
Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, MA: D.C. Heath & Co Publishers.
Farrell, T. S. C. (2015). Promoting teacher reflection in second language education: A framework for TESOL professionals. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315775401
Farrell, T. S. (2016). Anniversary article: The practices of encouraging TESOL teachers to engage in reflective practice: An appraisal of recent research contributions. Language Teaching Research20(2), 223-247. http://dx.doi.org/10.1177/1362168815617335
Farrell, T.S.C. (2017). Research on Reflective Practice in TESOL (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315206332
Hatton, N. & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11(1), 33–49. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00012-U
Jakfar, A. E. & Rahmatillah, R. (2023). A systematic review on the significance of reflective teaching in teaching performance. EnJourMe (English Journal of Merdeka): Culture, Language, and Teaching of English8(2), 158-163. http://dx.doi.org/10.26905/enjourme.v8i2.11785
Jay, J. K. & Johnson, K. L. (2002). Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18(1), 73–85. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00051-8
Lee, I. (2007). Preparing pre-service English teachers for reflective practice. ELT Journal, 61(4), 321–329. https://doi.org/10.1093/elt/ccm022
Mann, S. & Walsh, S. (2017). Reflective practice in English language teaching: Research-based principles and practices. Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9781315733395
Minott, M. A. (2008). Valli's typology of reflection and the analysis of pre-service teachers' reflective journals. Australian Journal of Teacher Education (Online)33(5), 55-65. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2008v33n5.4
Ningsih, Y. D. R. & Lengkanawati, N. S. (2023). Reflective teaching among Indonesian novice EFL teachers: Hindrances to the practice. LLT Journal: A Journal on Language and Language Learning, 26(2), 561-576. https://doi.org/10.24071/llt.v26i2.6951
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307–332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
Richards, J. C. & Lockhart, C. (1996). Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511667169
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books, Inc.
Trinh, Q. L., Ha, N. T., Tuan, L. C. & Nga, N. H. H. (2024). EFL Teachers’ Perceptions and Practices of Reflective Teaching as a Means for Professional Development. Arab World English Journal, 15(4): 400-41. http://dx.doi.org/10.24093/awej/vol15no4.25
Zeichner, K. M. (1994). Research on teacher thinking and different views of reflective practice in teaching and teacher education. Teachers’ minds and actions: Research on teachers’ thinking and practice, 9-27.