بررسی رابطۀ بین رمزگردانی و بازداری و نمود آن در فارسی‌آموزان خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

2 دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 مرکز آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.

چکیده

 امروزه تعداد افراد دو یا چندزبانه‌ها از تعداد افراد تک‌زبانه بیشتر است. به هنگام تولید گفتار همۀ واژگانی که یک فرد چندزبانه به زبان‌های مختلف می‌داند در ذهن او فعال می‌شود؛ از این‌رو فرد به کمک فرایندی شناختی به نام بازداری مانع تولید واژه‌های ناخواسته می‌شود. این فرایند به‌ویژه در زمان گردش از یک زبان به زبان دیگر که به آن زبان‌گردانی گویند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی بازداری و کنش رمزگردانی در تولید گفتار در فارسی‌آموزان غیرایرانی چندزبانه انجام گرفت؛ بدین منظور در این پژوهش بیست شرکت‌کننده زن (15 نفر) و مرد (5نفر) در سه آزمون تکلیف نامیدن، آزمون سایمون و رنگ و جوهر بررسی شدند. داده‌‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS  نسخه 26 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌های پژوهش نشان داد رابطۀ معناداری بین بازداری و رمزگردانی در فارسی‌آموزان غیرایرانی چندزبانه وجود دارد؛ همچنین هرچه سن زبان‌آموز کمتر باشد بازداری بیشتر یا به عبارتی قوی‌تر.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابطحی، مهدی و خدادادیان، مهدی. (1395). «تأثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم، مطالعه میدانی بر روی فارسی‌آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه». پژوهش‌های زبان‌شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان). دوره هشتم. شماره 1. صص: 71-89.
احمدزاده اهری، لیلا؛ پورمحمد گلو، پریسا؛ هاشمی، تورج و ماشینچی عباسی، نعیمه. (1391). «اثر بافت بر رمزگردانی و یادآوری اطلاعات کلامی». مجموعه مقالات چهارمین کنگره انجمن روان‌شناسی ایران. صص: 73-77.
ادیب‌نیا، فائزه و اکبری چرمهینی، صغری. (1399). «مقایسۀ بازداری شناختی در دانش‌آموزان دو‌زبانه و یک‌زبانه». جستارهای زبانی. دوره یازدهم. شماره ۴. صص: 1-23.
استانبرگ، دنی. (1382). درآمدی بر روانشناسی زبان. ترجمه ارسلان گلفام. تهران: انتشارات سمت.
بامشادی، پارسا و داوری اردکانی، نگار. (1398). «رمزگردانی و ارتباط آن با دیگر پدیده‌های حاصل از برخورد زبانی». پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. دوره نهم. شماره 1. صص: 25-52.
بصیری، هدی. (1398). «دوزبانگی و کدگردانی در میان زنان معاود مقیم تهران». برگرفته از وبگاه سازمان انسان‌شناسی و فرهنگ: https://anthropologyandculture.com/ دوزبانگی-و-کدگردانی-در-میان-زنان-معاود/ (20/05/1403).
تازیکی، مصطفی؛ علیزاده، حمید؛ حکیمی‌راد، الهام؛ فرخی، نورعلی و مقدس، علیرضا. (1394). «مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی». تازههای علوم شناختی. دوره هفدهم. شماره 4. صص: 65-86.
تدین چهارطاق، نفیسه؛ فریدونی، جاوید و صیادی، حجت. (1398). «بررسی پدیده رمزگردانی از دیدگاه زبان‌شناسی اجتماعی: مطالعه گفتار روزمره دانش اموزان مقطع متوسطه شهرستان ارومیه». مطالعات زبا‌‌نها و گویشهای غرب ایران. دوره هفتم. شماره 4. صص: 21-23.
تقی‌زاده، هادی؛ سلطانی، امان‌اله؛ منظری توکلی، حمداله و زین‌الدین میمند، زهرا. (1396). «نقش کارکردهای اجرایی حافظه فعال دیداری-فضایی و بازداری پاسخ در عملکرد توانش‌های ذهنی تئوری ذهن در کودکان هفت تا دوازده سال مقطع ابتدائی». شناخت اجتماعی. دوره ششم. شماره 2. صص: 136-149.
جویبار، بهاره؛ هادیان، بهرام و واعظ دلیلی، مهدی. (1401). «تأثیر رمزگردانی بر صحت، روانی و پیچیدگی گفتار فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم». افق‌های زبان. دوره ششم. شماره2 (پیاپی 12). صص: 65-80. https://doi.org/22051/lghor.2021.34089.1407
حیدری، عبدالحسین؛ سمایی، مهدی؛ عطاری، لطیف و روحی، افسر. (1392). «دلایل رمزگردانی زبانی معلمان در کلاس‌های ابتدائی مناطق دوزبانه ترکی آذری ـ فارسی». نوآوری‌های آموزشی. دوره دوازدهم. شماره 3. صص: 110-124.
خرم‌آبادی، راضیه؛ سپهری شاملو، زهره؛ صالحی فدردی، جواد و بیگدلی، ایمان‌اله. (1397). «مدل ساختاری کارکردهای اجرایی در روابط فرازناشویی با بررسی نقش میانجی خودکنترلی». روان‌شناسی شناختی. دوره ششم. شماره 1. صص: 46-57.
خسروی، زهره و سلطانزاد، زهرا. (1386). «مقایسه میانگین زمان صرف‌شده در دو نوع بازیابی (کلامی-تصویری) از حافظه بلندمدت و مقایسه میانگین زمان دو رمزگردانی (کلامی-تصویری)». مجموعه مقالات سومین سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران. جهاد دانشگاهی. واحد البرز (تربیت معلم). صص: 52-57.
داوسون، پگ و کوئیر ریچارد. (1393). کارکردهای اجرایی در کودکان و نوجوانان. ترجمه احمد عابدی؛ بیتا آگاهی؛ سالار فرامرزی؛ علی‌اکبر ابراهیمی و منیر بهروز. اصفهان: انتشارات نوشته.
دهقان قجور، زهرا. (1396). بازداری و کنش زبانگردانی در تولید گفتار در فارسی آموزان غیرایرانی دو زبانه. رسالۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین.
ذوقی پایدار، محمدرضا و یوسفی، نسرین. (1401). «بررسی و مقایسه انعطاف‌پذیری شناختی، توجه انتخابی و بازداری پاسخ در دانشجویان دوزبانه و تک‌زبانه دختر و پسر». روان‌شناسی شناختی. دوره دهم. شماره 4. صص:‌ 90-101.
رسولی گروی، فخری و خان‌بابازاده، کیومرث. (1393). «تأثیر دوزبانگی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ترکمن». مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی. دانشگاه تربیت مدرس. صص: 209-217.
رفیع‌خواه، محسن؛ ارجمندنیا، علی‌اکبر؛ مهاجرانی، محمد و نوده‌ئی، خدیجه. (1395). «ساخت، هنجاریابی و اعتباریابی آزمون بشرا (بخش بازداری شناختی). پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. دوره ششم. شماره2 (پیاپی11). صص: 1ـ14. https://doi.org/10.22108/cbs.2016.20990
زارع، حسین؛ مرادی، کبری؛ قاضی، شیرین؛ صفری، نوش‌آفرین و لطفی، راضیه. (1393). «مقایسه توجه انتخابی بین بیماران افسرده، وسواسی، اضطرابی و افراد عادی». فصلنامه یافته. دوره شانزدهم. شماره3. صص: 62-69.
زنگنه، ثریا؛ زارع، امین و مرادی، محمود. (1399). «بررسی رابطه بین مهارت‌های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی. دوره هفتم. شماره 24. صص: 75-109. https://doi.org/10.22054/jks.2020.54979.1364
سلطانی‌کوهبنانی، سکینه؛ زارع‌نژاد، سمیه؛ سلطانی‌کوهبنانی، محمد‌حسین و اباذری، کبری. (1397). «بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه نقایص کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی». روان‌‌شناسی افراد استثنائی. دوره هشتم. شماره 30. صص: 19-45. https://doi.org/10.22054/jpe.2018.9209
سعیدی، زری و آریان پویا، مهسا. (1394). «تحلیلی بر فرایند رمزگردانی در گویشوران دوزبانه از منظر متغیرهای بافت و گفتار، سن و جنسیت». علم زبان. دوره سوم. شماره 5. صص:‌ 141-165. https://doi.org/10.22054/ls.2016.7523
سورگی، سیروس؛ گودرزی، یاسمن؛ شبیب اصل، نادره و قربانی، مرتضی. (1400). «اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهان. دوره نوزدهم. شماره 5. صص: 43-50.
عبدالمحمدی، کریم؛ غدیری صورمان‌آبادی، فرهاد؛ علیزاده، حمید؛ خدایی، رقیه و نوروزی، ساناز. (1398). «مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان نارس و کودکان عادی». مجله علوم پزشکی خراسان شمالی. دوره یازدهم. شماره 2. صص:‌ 92-97.
علی‌نژاد، محسن؛ صباحی، پرویز؛ کارگربرزی، حمید و مبین، میثم. (1397). «اثربخشی تقویت حافظه کلامی بر بازداری شناختی». مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. دوره پنجم. شماره 6. صص:‌ 34-42.
غفارثمر، رضا. (1398). مبانی جامعهشناسی زبان. چاپ دوم. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فیروزی، ستاره؛ ابراهیمی قوام، صغری و درتاج، فریبرز. (1390). «مقایسه کارکردهای اجرایی بر پایه اضطراب امتحان دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدائی». دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. دوره دوازدهم. شماره 1. صص: 76-85.
قربانی، نجیمه و جباری، سوسن. (1397). «تأثیر آموزش نظریه ذهن بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری». روان‌شناسی افراد استثنائی. دوره هشتم. شماره 31. صص: 237-259. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.34845.1832
گلستانی‌فرد، مونا؛ نیکوگفتار، منصوره و شمس اسفندآباد، حسن (1395). «مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش‌آموزان دوزبانه و تک زبانه». شناخت اجتماعی. دوره پنجم. شماره 1. صص:‌ 52-67.
مساواتی‌آذر، پریسا؛ کیامنش، علیرضا و احدی، حسن. (1395). «نقش کارکردهای توجهی اجرایی حافظه فعال در عملکرد ریاضیات». پژوهش‌های نوین روان‌شناختی. دوره یازدهم. شماره 42. صص:‌ 193-210.
مفتون، پرویز و امجدی‌پرور، علیرضا. (1401). «رمزگردانی در کلاس‌های زبان انگلیسی در ایران».پژوهش‌های زبان‌شناسی: نظریه و کاربرد. دوره اول. شماره 1. صص:‌ 15-31. https://doi.org/10.22034/jls.2023.60798
نوریان، ندا؛ قدیری، فرهاد؛ یاعلی، رسول و رجبی، حمید. (1400). «تأثیر تکلیف دوگانه حرکتی شناختی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اضافه وزن». مطالعات روان‌شناسی ورزشی. دوره دهم. شماره 36. صص: 123-144. https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9025.1976
یعقوب‌نژاد، ساجد و حسن‌زاده، سعید. (1394). «نقش زبان و کارکردهای اجرایی در رشد نظریه ذهن کودکان ناشنوا». نشریه تعلیم و تربیت استثنائی. دوره پانزدهم. شماره 2. صص: 13-22.
یوسفی، رحیم؛ سلیمانی، مهران و غضنفریان پور، سمیرا. (1396). «مقایسه توجه انتخابی و نیمرخ هوشی در نوجوانان دوزبانه و تک زبانه». مجله آرشیو توانبخشی. دوره هجدهم. شماره 4. صص: 278-287.
Abdolmohammadi, K., Ghadiri Sourman Abadi, F., Alizadeh, H., Khodaei, R., Norouzi, S. (2019). Comparison of Executive Functions in Preterm and Normal Children. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 11(2) :92-97. [In Persian].
Abtahi, M. & Khodadadian, M. (2017). The Effect of Bilingualism on the Third Language Learning: A Case Study of the Monolingual and Bilingual Chinese Persian Learners. Journal of Researches in Linguistics, 8(1), 71-88. [In Persian]. https://doi.org/10.22108/jrl.2017.21262
Adibnia, F. & Akbari Chermahini, S. (2020). Comparison of Cognitive Inhibition in Monolingual and Bilingual Students. LRR; 11 (4) :1-23. [In Persian].
Ahmadzadeh Ahari, , Pourmohammad Galo, P., Hashemi, T. & Mashinchi Abbasi, N. (2012). Effects of context on codeswitching and recall of verbal information. In Proceeding of the 4th Congress of the Iranian Psychological Association. 73-77. [In Persian].
Alinezhad, M., Sabahi, P., Kargarbarzi, H. & Mobin, M. (2019). The Effectiveness of Working Memory improving on cognitive restraint. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 5(6), 34-42. [In Persian].
Bahari, N. & Dost Mohammadi, Y. (2023). Multisensory Learning and Vocabulary Retention: An Emotioncy-Based Study with the Stroop Task. Journal of Cognition, Emotion & Education, 1(1), 58-76.
Bamshadi, P. & Davari Ardakani, N. (2019). Code-Switching and Its Relationship to Other Language Contact Phenomena. Journal of Foreign Language Research9(1), 25-52. [In Persian]. https://doi.org/10.22059/jflr.2019.250069.459
Basiri, H. (2018). Bilingualism and code switching among women living in Tehran. [In Persian]. Retrieved from Anthropology and culture Organization Website:
Cushen, P.J. & Wiley, J. (2011). “Aha! Voila! Eureka! Bilingualism and insightful problem solving.” Journal of Learning and Individual Differences. 21(4), 458- 462.
Dehghan Ghojur, Z. (2018). Inhibitory control and language switching performance in bilingual non-iranian persian speech production (Master’s thesis). Imam Khomeini International University. Qazvin, Iran. [In Persian].
Diaz, M.A. (2006). Activation and inhibition control mechanism in a bilingual brain on optimality theory modelling (Master’s thesis). University van Amsterdam. Amsterdam, Netherland.
Dawson, P. & Guare, R. (2010). Executive skills in children and adolescents: a practical guide to assessment and intervention (1st ed.). translated by Abedi, A., Agahi, B., Faramarzi, S., Ebrahimi, A.A., & Behrouz, M. Ispahan: Neveshte publications. [In Persian].
Firouzi, , Ebrahimighavam, S. & Dortaj, F. (2011). Comparison of executive functions based on test anxiety in the fifth-grade elementary students. Knowledge and research in applied psychology. 12 (1), 76-85. [In Persian].
Ghafar Samar, R. (2019). Sociolinguistics: An Introduction (2nd ed.). Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian].
Ghorbani, N. & Jabbari, S. (2019). The Effect of Training Theory of Mind on Executive Function of Boy Students with Learning Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals. 8(31), 237-259. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.34845.1832
Golestani Fard, M., Nikoogoftar M. & Shams Esfandabad, H. (2016). A Comparison of Executive Functionsand Memory in Bilingual and Mono lingual Students. Social Cognition. 5(1), 52-67. [In Persian].
Heidari, A., Sam’i, M., Attri, L. & Ruhi, A. (2013). Reasons for teachers code-switching at primary school classes of bilingual Turkish-Persian districts. Journal of Educational Innovations, 12(3), 110-124. [In Persian].
Hofweber, J. (2014). The impact of code switching on bilinguals’ executive control functions. Language studies working papers. Vol. 6, 29-42.
Hofweber, J., Marinis, T. & Treffers-Daller, J. (2016). Effect of dense code switching on executive control. Linguistic approaches to bilingualism. 6(5), 648-667.
Jouibar, B., Hadian, B. & Vaez Dalili, M. (2022). The Effect of Code-switching on EFL Learners’ Speaking Accuracy, Fluency and Complexity. Journal of Language Horizons, 6(2), 65-80. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/lghor.2021.34089.1407
Khorram Abadi, R., Sepehri Shamloo, Z., Salehi Fadardi, J. & Bigdeli, I. (2018). Structural model of executive function and extramarital relationship with mediating role of self-control. Journal of Cognitive Psychology. Vol. 6, No. 1, 46-57. [In Persian].
Khosravi, & Soltanzad, Z. (2007). Comparison of the average time spent in two types of retrieval (visual-verbal) from long-term memory and comparison of the average time of two codeswitching (visual-verbal). In Proceeding of The 3rd Iran Neuropsychology Symposium, Jahad Daneshgahi (ACECR), Alborz Branch (Teacher Education. 52-57.
Koch, I., Gade, M., Schuch, S. & Philipp, A. (2010). The role of inhibition in task switching: A review. Psychonomic bulletin and review. 17(1), 1-14.
Kroll, J., Bobb, S., Misra, M. & Guo, T. (2008). Language selection in bilingual speech: Evidence for inhibitory process. Acta psygologica. 128(3), 416-30.
Lai, G. & O’Brian, B. (2020). Examining language switching and cognitive control through the adaptive control hypothesis, Frontiers in Psychology, volume 11, 1-21.
Liu, C., Yang, C., Jiao, L., Schwieter, J., Sun, X. & Wang, R. (2019). Training in language switching facilities bilinguals’ monitoring and inhibitory control. Frontiers in psychology. Volume 10, 1-13.
Maftoon, P. & Amjadiparvar, A. (2023). Teachers' Code-Switching in EFL Classes in Iran: Deficiency or Asset? Journal of Linguistic Studies: Theory and Practice. 1(1), 15-31. [In Persian]. https://doi.org/10.22034/jls.2023.60798
Mosavati Azar, P., Kiamanesh, A. & Ahadi, H. (2016). Role of executive attentional executive function of working memory in mathematical performances. Journal of Modern Psychological Researches. 11(42), 193-210. [In Persian].
Meuter, R. & Alport, A. (1999). Bilingual languages switching in naming: Asymmetrical costs of language selection. Journal of memory and languages. 40-25.
Nourian, N., Ghadiri, F., Yaali, R. & Rajabi, H. (2021). Effect of Motor- Cognitive Dual Task on Executive Functions in Overweight Elderly. Sport Psychology Studies. 10(36), 123-144. [In Persian]. https://doi.org/10.22089/spsyj.2020.9025.1976
Paap, K., Mason, L. & Andres-Jefferson, R. (2021). Predictions about cognitive consequences of language switching on executive functioning inspired by the adaptive control hypothesis fail more often than not. Brain sciences. 11(9),1217, 1-33.
Rafikhah, M., Arjmandnia, A. A., Mohajerani, M. & Nodehi, K. (2016). Construction, Normalization, and Validation of Boshra Test (Cognitive Inhibition Assessment). Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 6(2), 1-14. [In Persian]. https://doi.org/10.22108/cbs.2016.20990
Rasouli Geravi, F. & Khanbabazadeh, K. (2013). The effect of bilingualism on the academic achievement of Turkman students. In Proceeding of The First Persian language teaching conference: Tarbiat Modares University, 209-217. [In Persian].
Richards, J. & Schmidt, R. (1985). Dictionary of language teaching and applied linguistics. Longman.
Rossi, E., Dussias,P., Diaz, M., von Hell, j. & Newman, S. (2021). Neural signatures of inhibitory control in intra-sentential code-switching: Evidence from, fMRI. Journal of neurolinguistics.
Simonis, R. (2018). The effects of multilingualism on executive processing (Master’s thesis). Stockholm University, Stockholm, Sweden.
Saeedi, Z. & Arianpouya, M. (2016). Investigating Bilingual Speakers" Code-switching Phenomenon from the Standpoints of Speech Context, Age and Gender Variants. Language Science, 3(5), 164-141. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/ls.2016.7523
Soltani Kouh Banani, S., Zarenezhad, S., Soltani Kouh Banani, M. H. & Abazari, K. (2018). Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals8(30), 19-45. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/jpe.2018.9209
Soorgi, S., Godarzi, Y., Shabib Asl, N. & Ghorbani M. (2021). The Effectiveness of Executive Function Training on Students' Academic Vitality and Academic Performance. Pajouhan Scientific Journal.19 (5), 43-50. [In Persian].
Steinberg, D. (2003). An Introduction to Psycholinguistics. Golfam, A. Tehran: SAMT. [In Persian].
Taziki, Alizadeh H., Hakimirad E. & Moghaddas, A. (2016). The Comparison of Executive Functions in Children Residing in Orphanage and Those in Normal Conditions. Advances in Cognitive Sciences, 17 (4) :63-70. [In Persian].
Tadayyon Chahartaq, N., Fereidoni, J. & Sayyadi, H. (2019). Frequency and Direction of Code Switching among High-School Students in Urmia: A Comparative Study. Journal of Westerrn Iranian Languages and Dialects, Vol. 7, Issue 4, 21-32. [In Persian].
Taghizadeh, H., Soltani, A., Manzar Tavakoli, H. & ZaynDin Meymand, Z. (2018). The Role of Executive Function, Working Memory and Response Inhibition with Mental Competence Theory of Mind in Children 7 to 12 Years of Primary School. Social Cognition, 6(2), 125-142. [In Persian].
Yaghoobnezhad, S. & Hasanzadeh, S. (2015). Investigate role of language and executive function in theory of mind development in deaf children. Journal of exceptional education. 15(2), 13-22. [In Persian].
Yousefi, R., Soleymani, M. & Ghazanfariyanpour, S. (2018). Comparison of selective attention and intelligence profile in bilingual and monolingual adolescents. Archives of Rehabilitation journal. 18(4), 278-287. [In Persian].
Zangeneh, S., Zare, A. & Moradi, M. (2020). Studying the Relationship between Multilingual Skills and Information Behavior of Postgraduate Students of Razi University. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 7(24), 75-109. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/jks.2020.54979.1364
Zare, H., Moradi, K., Ghazi, S., Safari, N. & Lotfi, R. (2015). A comparison of selective attention among depressed patients, obsessive anxious and normal individuals. Yafte: quarterly research journal, 16 (3) :62-69. [In Persian].
Zhu, J. & Sowman, P. (2020). Whole-language and item-specific inhibition in bilingual language switching: The role of domain-general inhibitory control. Brain sciences, 10(8), 517, 1-38.
Zoghi Paydar, M. & Yousefi, N. (2023). Investigating cognitive flexibility, selective attention and response inhibition based on gender and language. Journal of Cognitive Psychology, 10(4), 90-101. [In Persian].