دوره 9 (1402)
دوره 8 (1401)
دوره 6 (1399)
دوره 5 (1398)
دوره 4 (1397)
دوره 3 (1396)
دوره 2 (1395)
دوره 1 (1394)
تعداد دوره‌ها 9
تعداد شماره‌ها 16
تعداد مقالات 126
تعداد نویسندگان 188
تعداد مشاهده مقاله 35,416
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 25,692
نسبت مشاهده بر مقاله 281.08
نسبت دریافت فایل بر مقاله 203.9
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 124
تعداد مقالات رد شده 41
تعداد مقالات پذیرفته شده 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 11
تعداد داوران 305

زبان فارسی امروزه به عنوان یکی از زبان‌های مؤثر در ارتباط بین ملت‌ها و نیز با پشتوانه‏‌ای غنی از متون دل‏‌انگیز و نامدار ادبی، کانون توجه بسیاری از مردم جهان است. این امر ما را بر آن می‌دارد که در جایگاه پاسداران این میراث گران‌بها در ترویج و آموزش آن بکوشیم. آموزش زبان فارسی امروزه در کشور ما به امری مهم و مورد توجه نهادهای فرهنگی و آموزشی تبدیل شده است. طبعاً این خدمت فرهنگی با تحقیقات و تلاش‌های اهل علم و صاحبان فن به شکلی بهتر و مؤثرتر می‏‌تواند صورت بگیرد. سال‌هاست که برخی از دانشگاه‌ها و نهادها از جمله جامعه المصطفی العالمیه، در داخل و در خارج از ایران به شکل‌های گوناگون زبان فارسی را به غیر فارسی زبانان، می‏‌آموزند. روش‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی متفاوت و متنوعی نیز برای این کار تهیه و تألیف شده است. با گسترش این امر، امروز آموزش زبان فارسی به کاری تخصصی و درخور اعتنا تبدیل شده است. برای بهره‏‌گیری از تجربۀ استادان و معلمان، بازنگری و بررسی منابع، روش‌ها و متون آموزشی، کمک به افزایش توان علمی استادان آموزش و آنچه می‏‌تواند در خدمت ارتقای آموزش زبان فارسی قرار بگیرد، انتشار نشریات علمی ضروری و بایسته است. با توجه به اهمیت آموزش زبان فارسی و علاقه‌‏مندان از ملیت‌های دیگر، جامعه المصطفی العالمیه به عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین نهاد علمی و فرهنگی در آموزش زبان فارسی، مجلۀ علمی «مطالعات آموزش بین المللی زبان فارسی» را با رویکرد پذیرش مقالات علمی‌ و پژوهشی سامان داده است تا تجربۀ علمی استادان و دیگر فرهیختگان در امر آموزش بین المللی زبان فارسی، در اختیار همگان قرار گیرد. این نشریه علمی، نوشته‌ها و مقالات علمی و پژوهشی صاحب نظران، استادان، مدرسان و دانشجویان را در موضوعات مرتبط با آموزش بین المللی زبان فارسی و متناسب با اهداف نشریه می‌پذیرد.

   مجله «مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی» یک نشریه علمی-پژوهشی، داوری شده، دسترسی آزاد و دو فصلنامه به زبان فارسی (با چکیده و منابع انگلیسی) است که با محوریت «آموزش زبان فارسی»، مبتنی بر بررسی روش ها و رویکردهای نوین در آموزش زبان فارسی منتشر نماید. براین‌اساس، کلیه مقالات حوزه مطالعات آموزش زبان فارسی و زبان شناسی توسط دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) منتشر می‌شود و تحت حمایت علمی -- قرار دارد. این مجله بین‌رشته‌ای به انتشار مقالات پژوهشی اصیل، مقالات مروری و دیگر انواع پژوهش‌ها با رعایت اصول اخلاق پژوهشی و ضوابط دانشگاهی اختصاص دارد.

******************************************************

مقاله پژوهشی نقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسی
بررسی و ارزیابی آزمون نسل سوم و چهارم مهارت نوشتن در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی

سید حسین رضویان؛ حامد طهماسبی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 13-41

https://doi.org/10.22034/maz.2024.10342

چکیده
  بررسی علمی و پژوهشی منابع، برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های مراکز زبان فارسی از جمله جامعه‌المصطفی کمک به رشد و گسترش هرچه بیشتر زبان‌فارسی در سرتاسر جهان است. مهارت نوشتن یکی از مهم ترین مهارت‌های زبانی برای دانشجویانی است که با اهداف دانشگاهی به یادگیری زبان می‌پردازند بر همین اساس سنجش آن نیز از ارکان اساسی نظام آموزش زبان با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر ارزشیابی مشارکتی بر دانش واژگانی فارسی ‏آموزان غیر ایرانی

مریم اکثیری؛ لیلا گل پور؛ رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 43-66

https://doi.org/10.22034/maz.2024.10417

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ارزشیابی مشارکتی بر سطح دانش واژگانی فارسی‌آموزان غیرایرانی است؛ 52 نفر از فارسی‌آموزان عرب‌زبان سطح پیشرفته مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، به‌عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب شدند. این افراد به دو گروه گواه و گروه آزمایش( گروه خود-ارزیاب و گروه همتا-ارزیاب) تقسیم شدند. یک آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی راهکارها و روش‌های مؤثر در آموزش بین المللی زبان فارسی
کنکاشی بر عناصر فرهنگی مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: پرفا

طاهره عبداللهی پارسا؛ زری سعیدی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 67-95

https://doi.org/10.22034/maz.2025.20179.1140

چکیده
  به باور زبان‌شناسان اجتماعی، زبان و فرهنگ مفاهیمی جدایی‌ناپذیر هستند و نمی‌توان نشانه‌های دستگاه زبان را از دلالت‌های فرهنگی‌شان تهی‌کرد. ازاین‌رو، امروزه اهمیت آموزش فرهنگ در فرآیند آموزش زبان مورد تأکید فراوان است. بنابراین، در پژوهشی کیفی و کمی به بررسی و تحلیل عناصر فرهنگی درکتاب‌های درس و کتاب الفبای مجموعه «پرفا» ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
جایگاه مطالعات میان رشته‌ای در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

سید اسماعیل فرجی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 97-119

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21616.1157

چکیده
  تحولات و تغییرات گوناگون جامعه و ارتباط دو سویۀ میان زبان و اجتماع سبب شده است که با رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیدۀ بشری و انعکاس آن در ساختار زبانی، همکاری‌های میان‌رشته‌ای بویژه در عصر حاضر، ضرورتی انکارناپذیر باشد. از سوی دیگر تلّقی و نگرش سنتی از امر زبان‌آموزی موجب شده است که ایجاد ظرفیت‌های لازم جهت رویارویی با تحولات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی راهکارها و روش‌های مؤثر در آموزش بین المللی زبان فارسی
ادراک مدرسان آزفا از تدریس تأملی: بررسی نقش عوامل آموزشی و تجربی در بالندگی حرفه‌ای

محمدرضا طلابی؛ رضامراد صحرایی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 121-139

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21835.1166

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح ادراک مدرسان آزفا از مؤلفه‌های تدریس تأملی و تحلیل نقش متغیرهای آموزشی و تجربی در شکل‌گیری آن انجام شد. با توجه به کمبود مطالعات تجربی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، این پژوهش تلاش دارد تا شکاف میان مبانی نظری و شواهد میدانی را پر کند. مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد پیمایشی اجرا شد. 34 مدرس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش بین المللی زبان فارسی
تدوین و ارزیابی درسنامه‌های آموزش زبان فارسی ویژۀ «رشتۀ مدیریت» برای فارسی‌آموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته: آموزش برای اهداف دانشگاهی

مهین ناز میردهقان فراشاه؛ میترا برومند

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 141-176

https://doi.org/10.22034/maz.2025.20180.1142

چکیده
  در حوزۀ تدوین کتاب‌های درسی و متون آموزش زبان فارسی به غیر‌‌فارسی‌زبانان برای اهداف ویژۀ دانشگاهی با وجود اهمیت بالای امر، آثاری بسیار اندک تدوین گردیده‌‌اند. هدف از پژوهش حاضر، تدوین و ارزیابی درسنامه‌های آموزش زبان فارسی در رشتۀ مدیریت برای فارسی‌آموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته برای اهداف دانشگاهی است. مواد آموزشی برای این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی دستور زبان و نقش آن در آموزش زبان فارسی
رویکرد نوین نگارش و حرکت‌گذاری متن عربی در متون فارسی

محمد حسن تقیه؛ فرانک ناجی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 177-201

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21677.1159

چکیده
  گاهی در نگارش برخی متون لزومًا از متن عربی در لابه‌لای متن فارسی بهره گرفته می‌شود. در این ‌میان، اگر درست حرکت‌گذاری نشود یا املای صحیح آن رعایت نگردد مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. در نتیجه متن فارسی نیز گنگ و مبهم خواهد شد. پس یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی زبان‌آموزان در زبان فارسی کلمه‌ها و عبارت‌های عربی در نوشتارها و متون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش بین المللی زبان فارسی
تحلیل مهارت‌ها، نگرش‌ها و دانش فناورانه مدرسان آزفا بر پایه چارچوب TPACK

مجتبی الماسی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 203-227

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21202.1150

چکیده
  با گسترش فناوری‌های دیجیتال و ورود هوش مصنوعی در آموزش زبان، این مطالعه به بررسی میزان استفاده، نگرش و مهارت مدرسان زبان فارسی در به‌کارگیری فناوری‌های آموزشی می‌پردازد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-پیمایشی و از طریق توزیع پرسش‌نامه محقق ساخته میان مدرسان زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا) در داخل و خارج از کشور انجام شده است. برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی دستور زبان و نقش آن در آموزش زبان فارسی
ضرورت آموزش تلفظ فعلِ مضارع اخباری در دو گونۀ گفتاری و خوانداریِ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

الهام بابایی؛ شهره سادات سجادی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 229-256

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21669.1158

چکیده
  مقالۀ حاضر به مقایسۀ فعل در دو گونۀ خوانداری/ نوشتاری و گفتاری و ضرورت آموزش آن به غیرفارسی-زبانان می‌پردازد. سخنگویان زبان، اغلب از تغییراتی که در طول زندگی در زبانشان پدید می‌آید آگاه نیستند. با توجه به اصل اقتصاد و همچنین اصل کم‌کوشی، افراد می‌کوشند تا راحت‌ترین راه و ساده‌ترین تلفظ را به کار گیرند. در نتیجه تغییر و تحول در صورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی راهکارها و روش‌های مؤثر در آموزش بین المللی زبان فارسی
تقویت مهارت‌های متقاعدسازی و استدلال در نوشتن: مروری بر راهبردهای مؤثر در آموزش مهارت نوشتاری

محمد نقی زاده؛ شهلا رقیب دوست

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 257-299

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21360.1152

چکیده
  مهارت‌های متقاعدسازی و استدلال در نوشتن، به دلیل نقش کلیدی در ارائه منطقی و قانع‌کننده ایده‌ها، از اهمیت بسزایی برخوردار است. با این حال، زبان‌آموزان اغلب در ایجاد استدلال‌های شفاف، استفاده از استدلال‌های مخالف، و حفظ انسجام متن با چالش مواجه هستند. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردهای مؤثر برای تقویت مهارت‌های استدلالی و متقاعدسازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش بین المللی زبان فارسی
خطاهای واکه‌ای فارسی‌آموزان نیجریه‌ای

محمد رضی نژاد

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 301-319

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21559.1154

چکیده
  متولیان آموزش در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. از جمله این مشکلات خطاهای آوایی زبان‌آموزان است. هدف این پژوهش بررسی خطاهای واکه‌ای فارسی‌آموزان نیجریه‌ای هوسا زبان و همچنین یافتن منشأ این خطاها است. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی است. داده‌های لازم به روش میدانی و به شکل مطالعه موردی جمع آوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی راهکارها و روش‌های مؤثر در آموزش بین المللی زبان فارسی
تأثیر انگاره‌های زبان‌آموزان در روند یادگیری

محسن جمشیدی کوهساری؛ محبوبه جمشیدی کوهساری؛ مهدیه سادات احمدپور

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1403، صفحه 321-337

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21651.1164

چکیده
  قبل از هر کاری، تصویری از آن کار را در ذهن داریم. این تصویر اولیه، جهت ما را در انجام آن کار مشخص می‌کند. تصویر خیالیِ دارای قدرت را انگاره می‌نامیم. انگاره‌ها داوری‌های ذهن ما نسبت به هر آنچه در خارج است، می باشد. در آموزش زبان نیز این تصاویر پیشینی قدرتمند وجود دارند. زبان‌آموزان قبل و حین آموزش با انگاره‌های مخصوص به خود تصویری ...  بیشتر

ساختار کلمات هم خانواده ساز
دوره 4، شماره 6 ، شهریور 1397، ، صفحه 79-96

چکیده
  در آموزش زبان، گنجینۀ لغات و گسترش آن نقشی مهم در یادگیری دارد. یکی از شیوه‌های افزایش واژگان ساخت کلمات هم خانواده است. واژگان زبان فارسی در اثر ترکیب با «وندها» در ساختاری تازه بروز می‌یابند. گاهی این وندها، واژگان جدیدی را می‌سازند و گاهی فقط دایرۀ شمول معنایی آن کم و زیاد می‌شود، بدون آنکه واژۀ جدیدی عرضه شود. وندها بسیار ...  بیشتر

نقد کتاب «آموزش نوین زبان فارسی»
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1394، ، صفحه 141-160

چکیده
  با گسترش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در ایران و نیز در دیگر کشورها، کتاب ها و منابعی نیز برای این امر تهیه و تألیف شده است. مجموعه کتاب های «آموزش نوین زبان فارسی» یکی از این منابع است که آقای احسان قبول آنها را تألیف و چاپ کرده است. این مجموعه شش جلد دارد که در سه سطح آغازین، میانی و پیشرفته در نظر گرفته شده است. در این مقاله ...  بیشتر

ارزیابی مجموعه آموزشی «آموزش کاربردی واژه» بر مبنای شاخص‌های کانینگزورث
دوره 9، شماره 17 ، دی 1402، ، صفحه 119-158

چکیده
  انتخاب منبعی مناسب براساس نیازها و معیارهای دوره آموزشی که بتواند نیاز زبان آموز، مدرس و تدوین برنامه درسی را به خوبی برآورده سازد، با وجود منابع متعدد آموزشی در حوزه زبانِ فارسی، به یکی از تصمیم های مهم تبدیل شده است؛ از این‌رو ارزیابی و نقد منابعِ آموزشی در کنار سایر فعالیت‌های حوزه آموزش، امری ضروری است. انتخاب یک منبعِ مناسب ...  بیشتر

چگونگی نگارش و حرکت گذاری عربی در آموزش زبان فارسی
دوره 1، شماره 1 ، اسفند 1394، ، صفحه 101-121

چکیده
  یکی از مشکلات و چالش ‏های پیش روی زبان آموزان در زبان فارسی، نگارش کلمه‏ ها و عبارت‏ های عربی در نوشته‏ ها و متون فارسی است. این موضوع به دو گونه میان ما نمود پیدا می‏ کند: الف- کلمه‏ های عربی دخیل ب- کلمه ‏ها و عبارت‏ های عربی مانند آیه‏ های قرآن کریم، حدیث‏ های پیامبر(ص)، سخنان امامان (ع) و بزرگان دین، نوشته‏ های به نثر ...  بیشتر

تداخل زبانی فضای مجازی و زبان معیار و تاثیر آن بر آموزش زبان
دوره 3، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 37-50

چکیده
  آمیختگی و تداخل زبانی در دو زبان از خصایص فرهنگی و طبیعی ارتباط میان زبانهاست. ورود فرهنگ‌ها و تبادل آن بر اثر عواملی چون جنگ، دین، تجارت، مهاجرت و پژوهش، نوع عمیقی از ارتباط بین زبان ها را رقم می‌زند. این گفتگوی زبانی مبنای تاثیرگذاری‌های مهمی بویژه از جنبة واژگانی و دستور زبان شده است؛ یعنی واژگان و نظام دستوری و به نوعی کلام هر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کارکرد فرایند های واجی در زبان محاوره .

رقیه ابراهیمی شهرآباد؛ زهره تقوی؛ اشکان مصطفی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2024.10416

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی آواشناسی است که یکی از بحث‌های مهم در رابطه با نظام زبان است. بدین صورت که آواهای زبان هنگامی که تلفظ می‌شود و به صورت صدا در برقراری ارتباط ظاهر می‌شود، دارای قوانین و باید و نباید‌های مخصوص به خود است. یکی از این قوانین " فرایند های واجی" است و منظور از آن تغییراتی است که بر روی نوع، محل و تعداد واج ها یا ساختمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان بر اساس پارامترهای دستور جهانشمول

محمدرضا طلابی؛ رضامراد صحرایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2026.10343

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان بر اساس پارامترهای نظریه دستور جهانشمول است. این پژوهش با استفاده از تحلیل نمونه‌های نوشتاری زبان‌آموزان سطوح مبتدی و پیش‌میانی از ملیت‌های مختلف، تلاش می‌کند تا میزان انطباق فعل‌ها با فاعل‌ها را ارزیابی کند. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل یادگیری کسره‌ی اضافه فارسی در عرب‌زبانان عراقی: آزمون چارچوب موگول در آموزش زبان دوم

محمد نقی زاده؛ رضا مراد صحرایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21405.1153

چکیده
  چکیدهیادگیری ساختار اضافه فارسی، به‌عنوان یک ویژگی کلیدی صرفی-نحوی، برای زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان، به‌ویژه عرب‌زبانان فاقد ساختار مشابه، می تواند چالش‌برانگیز باشد. این پژوهش یادگیری این ساختار را توسط 90 زبان‌آموز عرب‌زبان عراقی بررسی کرد و هدف آن شناسایی مسیر رشدی یادگیری، نقش انتقال زبان اول، و تأثیر آموزش صریح بر درونی‌سازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دگردیسی زبان در فضای مجازی و تأثیر آن بر آموزش زبان

مجید هوشنگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21686.1162

چکیده
  تداخل و آمیختگی زبان‌ها، پدیده‌ای فرهنگی و طبیعی در روند ارتباطات جهان مدرن است که این روابط موجب نفوذ و رسوب واژگان و قواعد دستوری از یک حوزه زبانی به زبان دیگر می‌شود. در دوران معاصر که از آن با عنوان «دوران پست‌مدرن» یاد می‌شود، فضای مجازی و اینترنت جهانی ساختار تازه‌ای به این تعاملات زبانی بخشیده‌اند. در این بستر، نوعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربست شاهنامه در آموزش زبان فارسی برپایه ی تلفیق نظریه هلیدی و پریستون

شراره سادات سرسرابی؛ نرگس ملکی نژاد؛ صدیقه سادات مقداری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.20913.1147

چکیده
  آموزش زبان فارسی به دلیل آشنا شدن زبان‌آموزان با سبک زندگی و افکار مشاهیر بزرگ آن اهمیت دارد. آموزش بهینه بر پژوهش کاربردی استوار است. فردوسی خداوندگار سخن پارسی است، پس می‌توان در آموزش زبان غیرفارسی‌زبانان از شاهنامه نیز بهره جست و التذاذهای ادبی‌اش را فهمید و فهماند. پژوهندگان درروشی توصیفی-تحلیلی کوشیده‌اند که با جستار در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر انگاره‌های آموزش تلفیقی بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی

حسنیه شرفی‌نژاد؛ رضامراد صحرائی؛ احسان طوفانی‌نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21924.1167

چکیده
  پژوهش حاضر اثر سه انگارۀ آموزش تلفیقی (کلاس معکوس، چرخش ایستگاه و مجازی غنی‌شده) را بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی در محیط‌های برخط ارزیابی کرد. این مطالعه با طرح شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه‌های مستقل، روی ۴۵ فارسی‌آموز سطح مقدماتی مؤسسۀ حیات‌النفوس (ملیت عراقی) صورت گرفت. فارسی‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی ‏محتوای‏ خوانداری مجموعه درسنامه‌های پارسا و پرفا ‏بر‏پایه‌ی ‏انگاره‌ی ‏نیل ‏اندرسون

رضا قاسمی؛ محمد باقر میرزایی حصاریان؛ لیلا گلپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21647.1161

چکیده
  چکیدهخواندن یکی از نیازهای اساسی فارسی‌آموزان و مهم‌ترین منبع دریافت درونداد برای یادگیری زبان فارسی محسوب می‌شود. براساس پژوهش‌های مختلف کسانی که بیشترمی‌خوانند بهتر می‌نویسند و راحت‌‌‌‌تر صحبت می‌کنند. پژوهش حاضر واکاوی محتوای خوانداری مجموعه درسنامه‌های پارسا و پرفا براساس انگاره نیل اندرسون(1994-1999) است. پژوهش حاضر از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی کتاب مینا 1 بر اساس تلفیقی از انگاره مک دانو و کانینگزورث

میثم حنیفی؛ زینب منتظری راد؛ مسلم نادعلی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.21789.1165

چکیده
  کتابهای آموزشی از ‌‌مهم‌ترین اجزای هر مجموعة آموزش زبان محسوب می‌شود. با توجه به نقش کلیدی آنها در پیشرفت زبان‌آموزان، کیفیت و محتوای آنها نیز بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین باید مدرس زبان ویژگی‌‌های هر کتاب آموزشی را بررسی نموده و با توجه به نیازهای دوره و زبان‌آموزان خود، اقدام به انتخاب محتوای مورد نیاز نماید. بررسی و نقد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی و تحلیل نظرات مدرسان آزفا در باب برنامه و کتاب‌های درسی آزفا: با رویکرد روایت‌پژوهی

محمد فقیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.22170.1168

چکیده
  روایت‌پژوهی یکی از روش‌های پژوهش کیفی و به دنبال کشف روایت‌ها و تجربه‌های فقط شخصی افراد است. روایت نیز تجربۀ زیسته ما از زندگی است و شامل انواع مختلفی مثل زندگی‌نامه، تاریخچۀ زندگی، تاریخ شفاهی و ... است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل روایت‌های مدرسان دربارۀ آموزش زبان فارسی (آزفا) دربارۀ برنامه و کتاب‌های آزفا است. روش این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی مجموعه پارسا فارسی عمومی بر اساس بازبینه‌ی ارزیابی منابع آموزشی

عطیه کامیابی گل؛ ناهید رضوان منش؛ حدیثه حاجی پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.22175.1169

چکیده
  این پژوهش به ارزیابی مجموعه سه‌جلدی «پارسا فارسی عمومی»، منتشرشده به سفارش دانشگاه مجازی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در سال 1400، پرداخته است. ارزیابی بر اساس چهار مقوله شامل «ویژگی‌های فیزیکی و طراحی، مهارت‌های زبانی، موضوع و محتوا و ملاحظات کلی» انجام شد. پایایی بین ارزیاب‌ها تأیید شد و نتایج بر اساس آن تحلیل گردید. نتایج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی هم معنایی و تضاد معنایی و شیوه‌ی آموزش آنها در مجموعه کتابهای "زبان فارسی"

حسین رضویان؛ سولماز ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.22179.1170

چکیده
  مقاله‌ی حاضر به بررسی دو رابطه معنایی مهم هم ‌معنایی و تضاد معنایی و شیوه‌ی آموزش آنها در مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی پرداخته است. هدف از انجام این پژوهش تشخیص و شناسایی شیوه‌ی آموزش روابط معنایی در این مجموعه آموزش زبان فارسی و ایجاد بستری برای غنی سازی کتب آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است. با توجه به اینکه در زمینه‌ی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطۀ بین رمزگردانی و بازداری و نمود آن در فارسی‌آموزان خارجی

نوید اعطار شرقی؛ شهره السادات سجادی؛ زهرا دهقان قجور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1404

https://doi.org/10.22034/maz.2025.20373.1143

چکیده
  امروزه تعداد دو یا چند زبانه‌ها از تعداد افراد تک‌زبانه بیشتر است. به هنگام تولید گفتار، همۀ واژگانی که یک فرد چندزبانه به زبان‌های مختلف می‌داند در ذهن او فعال می‌شود؛ لذا فرد به کمک فرایندی شناختی به نام بازداری مانع تولید واژه‌های ناخواسته می‌شود. این فرایند به‌ویژه در زمان گردش (سوئیچ کردن) از یک زبان به زبان دیگر که به آن زبان‌گردانی ...  بیشتر

ابر واژگان