زبان فارسی امروزه به عنوان یکی از زبان‌های مؤثر در ارتباط بین ملت‌ها و نیز با پشتوانه‏‌ای غنی از متون دل‏‌انگیز و نامدار ادبی، کانون توجه بسیاری از مردم جهان است. این امر ما را بر آن می‌دارد که در جایگاه پاسداران این میراث گران‌بها در ترویج و آموزش آن بکوشیم. آموزش زبان فارسی امروزه در کشور ما به امری مهم و مورد توجه نهادهای فرهنگی و آموزشی تبدیل شده است. طبعاً این خدمت فرهنگی با تحقیقات و تلاش‌های اهل علم و صاحبان فن به شکلی بهتر و مؤثرتر می‏‌تواند صورت بگیرد. سال‌هاست که برخی از دانشگاه‌ها و نهادها از جمله جامعه المصطفی العالمیه، در داخل و در خارج از ایران به شکل‌های گوناگون زبان فارسی را به غیر فارسی زبانان، می‏‌آموزند. روش‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی متفاوت و متنوعی نیز برای این کار تهیه و تألیف شده است. با گسترش این امر، امروز آموزش زبان فارسی به کاری تخصصی و درخور اعتنا تبدیل شده است. برای بهره‏‌گیری از تجربۀ استادان و معلمان، بازنگری و بررسی منابع، روش‌ها و متون آموزشی، کمک به افزایش توان علمی استادان آموزش و آنچه می‏‌تواند در خدمت ارتقای آموزش زبان فارسی قرار بگیرد، انتشار نشریات علمی ضروری و بایسته است. با توجه به اهمیت آموزش زبان فارسی و علاقه‌‏مندان از ملیت‌های دیگر، جامعه المصطفی العالمیه به عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین نهاد علمی و فرهنگی در آموزش زبان فارسی، مجلۀ علمی «مطالعات آموزش بین المللی زبان فارسی» را با رویکرد پذیرش مقالات علمی‌ و پژوهشی سامان داده است تا تجربۀ علمی استادان و دیگر فرهیختگان در امر آموزش بین المللی زبان فارسی، در اختیار همگان قرار گیرد. این نشریه علمی، نوشته‌ها و مقالات علمی و پژوهشی صاحب نظران، استادان، مدرسان و دانشجویان را در موضوعات مرتبط با آموزش بین المللی زبان فارسی و متناسب با اهداف نشریه می‌پذیرد.

   مجله «مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی» یک نشریه علمی-پژوهشی، داوری شده، دسترسی آزاد و دو فصلنامه به زبان فارسی (با چکیده و منابع انگلیسی) است که با محوریت «آموزش زبان فارسی»، مبتنی بر بررسی روش ها و رویکردهای نوین در آموزش زبان فارسی منتشر نماید. براین‌اساس، کلیه مقالات حوزه مطالعات آموزش زبان فارسی و زبان شناسی توسط دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) منتشر می‌شود و تحت حمایت علمی -- قرار دارد. این مجله بین‌رشته‌ای به انتشار مقالات پژوهشی اصیل، مقالات مروری و دیگر انواع پژوهش‌ها با رعایت اصول اخلاق پژوهشی و ضوابط دانشگاهی اختصاص دارد.

******************************************************

مقاله پژوهشی

بررسی و ارزیابی آزمون نسل سوم و چهارم مهارت نوشتن در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی

صفحه 13-41

10.22034/maz.2024.10342

سید حسین رضویان؛ حامد طهماسبی


تأثیر ارزشیابی مشارکتی بر دانش واژگانی فارسی ‏آموزان غیر ایرانی

صفحه 43-66

10.22034/maz.2024.10417

مریم اکثیری؛ لیلا گل پور؛ رجب اسفندیاری


کنکاشی بر عناصر فرهنگی مجموعه کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان: پرفا

صفحه 67-95

10.22034/maz.2025.20179.1140

طاهره عبداللهی پارسا؛ زری سعیدی


جایگاه مطالعات میان رشته‌ای در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

صفحه 97-119

10.22034/maz.2025.21616.1157

سید اسماعیل فرجی


ادراک مدرسان آزفا از تدریس تأملی: بررسی نقش عوامل آموزشی و تجربی در بالندگی حرفه‌ای

صفحه 121-139

10.22034/maz.2025.21835.1166

محمدرضا طلابی؛ رضامراد صحرایی


تدوین و ارزیابی درسنامه‌های آموزش زبان فارسی ویژۀ «رشتۀ مدیریت» برای فارسی‌آموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته: آموزش برای اهداف دانشگاهی

صفحه 141-176

10.22034/maz.2025.20180.1142

مهین ناز میردهقان فراشاه؛ میترا برومند


رویکرد نوین نگارش و حرکت‌گذاری متن عربی در متون فارسی

صفحه 177-201

10.22034/maz.2025.21677.1159

محمد حسن تقیه؛ فرانک ناجی


تحلیل مهارت‌ها، نگرش‌ها و دانش فناورانه مدرسان آزفا بر پایه چارچوب TPACK

صفحه 203-227

10.22034/maz.2025.21202.1150

مجتبی الماسی


ضرورت آموزش تلفظ فعلِ مضارع اخباری در دو گونۀ گفتاری و خوانداریِ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان

صفحه 229-256

10.22034/maz.2025.21669.1158

الهام بابایی؛ شهره سادات سجادی


تقویت مهارت‌های متقاعدسازی و استدلال در نوشتن: مروری بر راهبردهای مؤثر در آموزش مهارت نوشتاری

صفحه 257-299

10.22034/maz.2025.21360.1152

محمد نقی زاده؛ شهلا رقیب دوست


خطاهای واکه‌ای فارسی‌آموزان نیجریه‌ای

صفحه 301-319

10.22034/maz.2025.21559.1154

محمد رضی نژاد


تأثیر انگاره‌های زبان‌آموزان در روند یادگیری

صفحه 321-337

10.22034/maz.2025.21651.1164

محسن جمشیدی کوهساری؛ محبوبه جمشیدی کوهساری؛ مهدیه سادات احمدپور


تعداد دوره‌ها 9
تعداد شماره‌ها 16
تعداد مقالات 126
تعداد نویسندگان 188
تعداد مشاهده مقاله 35,416
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 25,692
نسبت مشاهده بر مقاله 281.08
نسبت دریافت فایل بر مقاله 203.9
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 124
تعداد مقالات رد شده 41
تعداد مقالات پذیرفته شده 66
تعداد پایگاه های نمایه شده 11
تعداد داوران 305

ابر واژگان