زبان فارسی امروزه به عنوان یکی از زبان‌های مؤثر در ارتباط بین ملت‌ها و نیز با پشتوانه‏‌ای غنی از متون دل‏‌انگیز و نامدار ادبی، کانون توجه بسیاری از مردم جهان است. این امر ما را بر آن می‌دارد که در جایگاه پاسداران این میراث گران‌بها در ترویج و آموزش آن بکوشیم. آموزش زبان فارسی امروزه در کشور ما به امری مهم و مورد توجه نهادهای فرهنگی و آموزشی تبدیل شده است. طبعاً این خدمت فرهنگی با تحقیقات و تلاش‌های اهل علم و صاحبان فن به شکلی بهتر و مؤثرتر می‏‌تواند صورت بگیرد. سال‌هاست که برخی از دانشگاه‌ها و نهادها از جمله جامعه المصطفی العالمیه، در داخل و در خارج از ایران به شکل‌های گوناگون زبان فارسی را به غیر فارسی زبانان، می‏‌آموزند. روش‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی متفاوت و متنوعی نیز برای این کار تهیه و تألیف شده است. با گسترش این امر، امروز آموزش زبان فارسی به کاری تخصصی و درخور اعتنا تبدیل شده است. برای بهره‏‌گیری از تجربۀ استادان و معلمان، بازنگری و بررسی منابع، روش‌ها و متون آموزشی، کمک به افزایش توان علمی استادان آموزش و آنچه می‏‌تواند در خدمت ارتقای آموزش زبان فارسی قرار بگیرد، انتشار نشریات علمی ضروری و بایسته است. با توجه به اهمیت آموزش زبان فارسی و علاقه‌‏مندان از ملیت‌های دیگر، جامعه المصطفی العالمیه به عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین نهاد علمی و فرهنگی در آموزش زبان فارسی، مجلۀ علمی «مطالعات آموزش بین المللی زبان فارسی» را با رویکرد پذیرش مقالات علمی‌ و پژوهشی سامان داده است تا تجربۀ علمی استادان و دیگر فرهیختگان در امر آموزش بین المللی زبان فارسی، در اختیار همگان قرار گیرد. این نشریه علمی، نوشته‌ها و مقالات علمی و پژوهشی صاحب نظران، استادان، مدرسان و دانشجویان را در موضوعات مرتبط با آموزش بین المللی زبان فارسی و متناسب با اهداف نشریه می‌پذیرد.

   مجله «مطالعات آموزش بین‌المللی زبان فارسی» یک نشریه علمی-پژوهشی، داوری شده، دسترسی آزاد و دو فصلنامه به زبان فارسی (با چکیده و منابع انگلیسی) است که با محوریت «آموزش زبان فارسی»، مبتنی بر بررسی روش ها و رویکردهای نوین در آموزش زبان فارسی منتشر نماید. براین‌اساس، کلیه مقالات حوزه مطالعات آموزش زبان فارسی و زبان شناسی توسط دانشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) منتشر می‌شود و تحت حمایت علمی -- قرار دارد. این مجله بین‌رشته‌ای به انتشار مقالات پژوهشی اصیل، مقالات مروری و دیگر انواع پژوهش‌ها با رعایت اصول اخلاق پژوهشی و ضوابط دانشگاهی اختصاص دارد.

******************************************************

مقاله پژوهشی

بررسی مطابقت فعل و فاعل در نوشتار فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان بر اساس پارامترهای دستور جهان شمول

صفحه 12-33

10.22034/maz.2025.10343

محمدرضا طلابی؛ رضامراد صحرایی


واکاوی ‏محتوای‏ خوانداری مجموعه درسنامه‌های پارسا و پرفا ‏بر‏پایه‌ی ‏انگاره‌ی ‏نیل ‏اندرسون

صفحه 34-53

10.22034/maz.2025.10574

رضا قاسمی؛ محمد باقر میرزایی حصاریان؛ لیلا گلپور


ارزیابی کتاب مینا 1 بر اساس تلفیقی از انگاره مک دانو و کانینگزورث

صفحه 54-89

10.22034/maz.2025.10635

میثم حنیفی؛ زینب منتظری راد؛ مسلم نادعلی زاده


ارزیابی مجموعه پارسا فارسی عمومی بر اساس بازبینه‌ی ارزیابی منابع آموزشی

صفحه 90-129

10.22034/maz.2025.10686

عطیه کامیابی گل؛ ناهید رضوان منش؛ حدیثه حاجی پور


بررسی هم معنایی و تضاد معنایی و شیوه‌ی آموزش آنها در مجموعه کتابهای "زبان فارسی"

صفحه 130-166

10.22034/maz.2025.10723

حسین رضویان؛ سولماز ملکی


کارکرد فرایند های واجی در زبان محاوره

صفحه 167-195

10.22034/maz.2025.10416

رقیه ابراهیمی شهرآباد؛ زهره تقوی؛ اشکان مصطفی پور


بررسی و آموزش حرف اضافه «با» در چارچوب معناشناسی شناختی

صفحه 196-217

10.22034/maz.2025.10967

فاطمه حاجی رحیمی؛ سلمان رحیمی


دگردیسی زبان در فضای مجازی و تأثیر آن بر آموزش زبان

صفحه 218-233

10.22034/maz.2025.10589

مجید هوشنگی


کاربست شاهنامه در آموزش زبان فارسی برپایه ی تلفیق نظریه هلیدی و پریستون

صفحه 234-258

10.22034/maz.2025.10527

شراره سادات سرسرابی؛ نرگس ملکی نژاد؛ صدیقه سادات مقداری


بررسی تأثیر انگاره‌های آموزش تلفیقی بر رضایت و پیشرفت فارسی‌آموزان در یادگیری واژه‌های کاربردی زبان فارسی

صفحه 259-275

10.22034/maz.2025.10567

حسنیه شرفی‌نژاد؛ رضامراد صحرائی؛ احسان طوفانی‌نژاد


بررسی و تحلیل نظرات مدرسان آزفا در باب برنامه و کتاب‌های درسی آزفا: با رویکرد روایت‌پژوهی

صفحه 276-300

10.22034/maz.2025.10685

محمد فقیری


بررسی رابطۀ بین رمزگردانی و بازداری و نمود آن در فارسی‌آموزان خارجی

صفحه 301-341

10.22034/maz.2025.10724

نوید اعطار شرقی؛ شهره السادات سجادی؛ زهرا دهقان قجور


تعداد دوره‌ها 9
تعداد شماره‌ها 17
تعداد مقالات 127
تعداد نویسندگان 190
تعداد مشاهده مقاله 38,984
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 26,141
نسبت مشاهده بر مقاله 306.96
نسبت دریافت فایل بر مقاله 205.83
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 129
تعداد مقالات رد شده 42
تعداد مقالات پذیرفته شده 67
تعداد پایگاه های نمایه شده 11
تعداد داوران 305

ابر واژگان